Realisering av transferfunksjon/overføringsfunksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Automatiker

Hei. Dette er min første post her, så jeg beklager om den er plassert i feil forum...
Jeg skal ta eksamen for 2. året på bachelorstudiet automasjon neste uke, og holder i den forbindelse på med å løse gamle eksamensett. Men jeg har nå støtt på ett problem i forbindelse med realisering av en overføringsfunksjon jeg har regnet meg frem til. Overføringsfunksjonen jeg har funnet i Laplace-planet er Hf(s)=-0,67(1+0,05s)(1+0,1s)e^0,02s, denne skal så realiseres i form av en enkel lead-lag PD-regulator. Den reelle overføringsfunksjonen er selvsagt ikke realiserbar på grunn av høyere orden av s i teller enn i nevner, og positiv eksponent i eksponentialleddet. Om det hadde vært en 1. ordens funksjon ville jeg summert eksponenten i eksponentialleddet med tidskonsten i funksjonen, og slik få fjernet den positive eksponenten som tilsier en funksjon som ser inn i fremtiden. Men hva gjør jeg med 2. ordens leddet jeg får når jeg multipliserer de to parantesene? Kan jeg bare stryke denne, og isåfall hvilke regler gjelder her? I tilfeller hvor 2. ordens leddet hadde fått en veldig høy verdi, eller hvor de to tidskonstantente hadde hatt samme verdi før multiplikasjon av parantesene ville jeg jo vel endret karakteristikken til overføringsfunksjonen ganske drastisk, eller?
(Når jeg skriver tidskonstant henviser jeg til verdiene s-leddene multipliseres med.)
Svar