Kombinatorikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Svima

Hei!
Jeg sliter meg gjennom kombinatorikken og har stoppet helt opp på følgende oppgaver:

Anne, Ole, Hilde, Kari er ute og fisker. De får 17 makrell. De skal dele fisken mellom seg.
a) Finn hvor mange måter fisken kan fordeles hvis Anne skal ha minst 3, Ole skal ha minst 2 men maks 5.
b) Finn hvor mange måter fisken kan fordeles hvis Anne skal ha 5, Ole skal ha et jevnt antall og Hilde og Kari skal ha like mange. Det hadde vært helt ok om det ikke hadde vært for "maks 5" til Ole i a) og "Jevnt antall" til Ole i b)

I tillegg sliter jeg med følgende:
6 menn og 6 kvinner skal plasseres rundt et bord. Kvinnene skal ha en mann på hver side av seg. Hvor mange måter?
12 personer skal plasseres ved to runde bord med plass til 6 på hver. Hvor mange måter?

Jeg ønsker primært tips til hvordan jeg skal gripe oppgavene an. Tips som kan lede meg inn på riktig vei i forhold til å løse dem :)
Svar