Koblede hastigheter

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kimk
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 19/05-2011 11:30

Har en forholdsvis grei oppgave (tror jeg), men skjønner ikke helt benevnelsen til slutt.
Radien i en kule avtar med 2 cm/s. Hva er endringsraten for volumet når r=50cm?
Etter litt fiksing og implisitt derivasjon ender jeg opp med noe som sier dV/dt=4Pi*502*(-2)=-20000Pi og jeg antar at det skal være med cm³/s siden vi snakker endring i volum. Fasit sier bare -20000Pi, hvorfor? det er jo ingen volumenhet?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

kimk skrev:Har en forholdsvis grei oppgave (tror jeg), men skjønner ikke helt benevnelsen til slutt.
Radien i en kule avtar med 2 cm/s. Hva er endringsraten for volumet når r=50cm?
Etter litt fiksing og implisitt derivasjon ender jeg opp med noe som sier dV/dt=4Pi*502*(-2)=-20000Pi og jeg antar at det skal være med cm³/s siden vi snakker endring i volum. Fasit sier bare -20000Pi, hvorfor? det er jo ingen volumenhet?
blir jo d;

[tex]dV/dt = 4\pi*50^2\,cm^2*(-2\,cm/s)=-20000\pi \,\,(cm^3/s)[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
kimk
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 19/05-2011 11:30

Ja, enig i den. Så da er konklusjonen at fasiten i boka har glemt å tenke på benevnelsen, lekkert... Takk
Svar