Statistikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 06/09-2010 23:12

«Vi skal undersøke om oppfølging av pasienter er avhengig av alder. Undersøkelser fra sjukehus i Norge viser at 40% av pasientene er under 65 år. Av alle pasienter som undersøkes blir 70% sendt videre til utredning. Samtidig er det slik at 36% av alle pasienter er både over 65 år og blir sendt videre til utredning.»

Kan jeg her anta at alle pasienter blir undersøkt? Det er ganske essensielt for at jeg i det hele tatt skal kunne løse oppgavene riktig.
Vaktmester
World works; done by its invalids
World works; done by its invalids
Innlegg: 838
Registrert: 26/04-2012 09:35

Arctagon skrev:Kan jeg her anta at alle pasienter blir undersøkt? Det er ganske essensielt for at jeg i det hele tatt skal kunne løse oppgavene riktig.
Jeg synes du skal anta det. Vanskelig å se noen andre måter å tolke det på..
Arctagon
Ramanujan
Ramanujan
Innlegg: 265
Registrert: 06/09-2010 23:12

I stedet for å lage et nytt emne, så poster jeg her, ettersom det er relatert.

«Ved en anleggsplass er det 4 kraner. Sannsynligheten for at hver av disse er i bruk er henholdsvis 0,2, 0,3, 0,1 og 0,4. Vi antar at om en er i bruk, ikke avhenger av om en annen er i bruk.

a) Hva er sannsynligheten for at alle er i bruk samtidig? Hva er sannsynligheten for at det på et tilfeldig tidspunkt er slik at ingen er i bruk?»

[tex]P(K_1 \cap K_2 \cap K_3 \cap K_4) = 0.2 \cdot 0.3 \cdot 0.1 \cdot 0.4 = \underline{\underline{0.0024}}[/tex]

Den andre, derimot, er jeg usikker på. Det er ikke 1 minus svaret jeg fikk i første, for det sier bare noe om sannsynligheten for at ingen av dem holder på samtidig. For meg er det dette som virker logisk: [tex]P((K_1 \cup K_2 \cup K_3 \cup K_4)^-)[/tex], men jeg ser ikke hvordan dette kan regnes ut i dette tilfellet. Så er spørsmålet: er [tex]P((K_1 \cup K_2 \cup K_3 \cup K_4)^-)[/tex] det samme som [tex]P((K_1)^- \cap (K_2)^- \cap (K_3)^- \cap (K_4)^-)[/tex]? Opphøyd i minus betyr komplement.
Svar