Side 1 av 1

Matrise

Lagt inn: 21/10-2014 11:56
av Calc88
Slettet det game innlegget pga null svar, men ser i etter tid at jeg ikke skriver konkret nok. SÅ prøver igjen.

2 Spørsmål:

1) Fri egenverdi:

Vis jeg har en matrise som ser sånn ut [tex]\begin{pmatrix} 1 & 0 \\ 0 & 0 \end{pmatrix}[/tex] så betyr det at Z er en ``fri egenverdi``. Sa da vil vektoren til denne matrisen bli [tex]v=\begin{pmatrix} 0 \\ 1 \end{pmatrix}[/tex] når jeg velger Z = 1. Riktig å tenke sånn?

Men vis jeg har to ``fri egenverdier`` [tex]\begin{pmatrix} 1 & 0 &1 \\ 0 & 0 &0 \\ 0 & 0 &0 \end{pmatrix}[/tex] må jeg da velge to verdier med en gang?? eller må jeg velge et verdi (F.eks X=1) også finne vektoren til den og en ny vektor med et nytt verdi? (F.eks Z=1) ??

2) Jeg skal finne vektoren til matrisen [tex]\begin{pmatrix} 10 & 1&3 \\ 0 & 1&0\\ -3&0&-1 \end{pmatrix}[/tex] når lambda = 1 og jeg kommer fram til [tex]v1=\begin{pmatrix} 0\\ 2\\ 2 \end{pmatrix}[/tex] (Hvor jeg satt Z=2). Mens ``PC-en`` kommer fram til [tex]\begin{pmatrix} 1 & 0& (1/3) \\ 0 & 1&0\\ 0&0&0 \end{pmatrix}[/tex]. Hvor har jeg gjort feil? Bilde av løst oppgave Bilde

Re: Matrise

Lagt inn: 21/10-2014 22:12
av Calc88
Vis det er noe som er uklart så er det bare å si ifra :D