Sliter med å forstå T-test konseptet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Hekate
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 13/06-2013 15:26

Jeg tar psykologi ved universitetet og vi har gjort en eksperiment hvor vi fikk utlevert resultatene uten å måtte gjøre selve utregningen selv. Jeg sliter med å forstå hva t-verdien er og hvorfor den er relevant (vi har den utlevert, jeg bare forstår ikke hva den skal vise meg i forhold til eksperimentet). Forsøket kort oppsummert er:

Først fikk deltagerne se 96 ord alle på 2 sekunder og med en 30 sekunds pause etter nr 32 og nr 64. I del 2 ble det vist frem 40 ord fra del 1, 8 "lureord" (ord som assosieres med ordene fra del 1) og 48 helt nye ord som ikke var tilstedet i del 1. Ordene i del 2 skulle rangeres i forhold til hvor sikker du var på at du hadde sett ordet før, noe som ble gjort på en skala fra 1 til 5, hvor 1 var helt sikkert på at du ikke har sett før, 3 usikker, 5 helt sikker på at det er sett før.

Vi fikk utlevert resultatene og de er som følger:

Beskrivende:

Gamle ord - gjennomsnitt = 3,8309, SD = 0,38227
Nye ord - gjennomsnitt = 2,0534, SD = 0,48333
Lureord - gjennomsnitt = 3,2092, SD = 0,46667

Disse resultatene forstår jeg, men så kommer andre delen av resultatene

Slutningsstatistikk:

DF = 75

Uavhenging t-test (one-sample t-tests):

Gamle ord - T-verdi = 18,949, p<0,001
Nye ord - T-verdi = -17,074, p<0,001
Lureord - T-verdi = 3,908, p<0,001

Paret t-test:

gamle vs nye - t-verdi = 23,172, p<0,001
gamle vs lureord - t-verdi = 10,320, p<0,001
nye vs lureord - t-verdi = -16.712, p<0,001



Jeg tror jeg ikke forstår det fordi jeg ikke har fått forklart det på en måte jeg klarer å skjønne. Håper noen kan forklare hva T-verdiene er. Begynner å føles litt håpløst, haha.
malef
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 809
Registrert: 28/11-2007 16:24

T-verdiene forteller deg kort sagt om du kan forkaste nullhypotesen på testnivået du opererer med. Du sammenligner t-verdien din med en gitt verdi, og forkaster nullhypotesen hvis din verdi er større enn tabellverdien. 5 % testnivå og 75 frihetsgrader gir en t-verdi rundt 1,667, så du kan nok trygt forkaste i ditt tilfelle. t-verdiene går man ikke rundt med i hodet, så da er det vel så greit å foholde seg til p-verdien, som du også har fått oppgitt. Den angir rett og slett sannsynligheten for å få de aktuelle testresultatene dersom nullhypotesen stemmer (multipliser med 100 for å få prosent).
Svar