fy1005

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
velia
Noether
Noether
Innlegg: 25
Registrert: 28/11-2014 10:46

PC Hemmer
kapittel 1

1. til stor glede for innlandsfisk og innlandsfiskere skifter kubisk utvidelseskoeffisient alfav for vann fortegn ved 4 grader celsisus. Vis at det medfører at for vann vil det forekomme at to isoterme (svarende til ulike temperaturer T1 og T2) krysser hverandre i et pV-diagram. Jeg har her tegnet de 2 kurvene og latt de krysse hverandre, vet ikke noe annet her å gjøre.

2. En varmluftballong med last veier 200kg, når en ikke regner med lufta inni den 400m^3 store ballongen. Lufta utenfor holder 10 grader celsius og 1 atm. Hvor meget må lufta i ballongen varmes opp for å få løft?
Tenker her at kraften som løfter ballong må være større enn tyngdekraften. Uttrykk jeg tenker på er:alfaV = 1/V*(delV/delT) = 1/V*nR/P = 1/T.
Mangler mol, ser at hvis jeg gjør det slik at pV = NkT så hjelper det meg ikke, får fortsatt ikke til å løse oppgaven
Norm
Cayley
Cayley
Innlegg: 89
Registrert: 16/12-2014 22:41
Sted: NTNU

Angående ballongen; ifølge Arkimedes lov må oppdriften komme fra mengden luft den fortrenger. Luft veier riktignok ikke mye sammenlignet med vann, men det er samme prinsippet.
[tex]i \cdot i \cdot i \cdot i = i \cdot i \cdot (-1) = (-1) \cdot (-1) = 1[/tex]
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

kan massetettheten ved oppstigning være en funksjon av T= temperatur. La oss si kraft oppover er lik phro(T)*Volum*g. Skulle massetettheten være en funksjon av z så får vi jo to ukjente slik jeg ser det.
Norm
Cayley
Cayley
Innlegg: 89
Registrert: 16/12-2014 22:41
Sted: NTNU

Man har i alle fall at ved punktet der ballongen svever i luften [tex]F_{gravitasjon} = F_{fortrengt luft}[/tex]. Man har også at [tex]P = F \cdot A[/tex], der P er trykk og A er areal. Trykket kan jo finnes fra tilstandslikningen for en idell gass.
[tex]i \cdot i \cdot i \cdot i = i \cdot i \cdot (-1) = (-1) \cdot (-1) = 1[/tex]
janne69
Cantor
Cantor
Innlegg: 126
Registrert: 12/06-2013 21:22

Ut fra likevekt kanskje jeg skal finne masse lufta i ballongen har i det den stiger(eller rett før) og så beregne massetetthet luft inn i ballong og bruke det til å beregne mol ved likevekt. Molmasse antar jeg er 29.9kg/m^3
I tillegg bruke tilstandsligning til å beregne mol ut fra oppgitt temperatur. Mol før stigning.
Deretter beregne endring i mol og bruke det til å beregne endring i temperatur, eller beregne minimumstemperatur ved stigning ut fra mol ved stigning og beregne differansen i temperatur.
Stis

c = n/V er størst ved 4 grader celsius og 1 atm
V er minst ved 4 grader celsius og 1 atm = (nRT)/P = 22.81 L
siden trykket beveger seg så vil vannet alltid være minst ved 22.81L
når vannet når 22.81 L vil volumet stige igjen
også er det bare å ta at vannet synker i volum så så mye per grad, og stiger så så mye per grad, likt på begge sider av minimum Volum, gitt av alfa_V = (1/V)*(dV/dT)_P
Stis

ballong greia:
antar at trykk inni ballongen er lik trykk utenfor, så P_1=P_2
tetthet_inne>tetthet_utenfor, så kan sette = for enkelhets skyld, men husk at større enn ved svar
tetthet_utenfor = Mm*n_2/V = Mm*(PV/R*T_2)/V= MmP/RT_2
M/V = (m+Mm*n_1)/V = Mm*n_2/V
n_1 = (Mm*n_2-m)/Mm = (tetthet_utenfor*V-m)/Mm
T_1 = V_1*P/(n_1*R)

Mm = luftas molare mass ca. 28.84 g/mol
m = 200 kg
V = 400 m^3
T_2 = 283.15 K
P = 1 atm = ca. 101*10^3 Pa
Svar