rekursive funksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Carls

Jeg har problem med denne oppgaven.


La Hyp(D) være en rekursiv funksjon fra utledninger til mengder av formler, slik at Hyp(D) er nøyaktig de ̊apne antakelsene i D. Du kan anta at vi alltid lukker alle de antakelsene vi kan lukke.
For eksempel, for ∧I: Vi starter med D1 φ og D2 ψ, og setter sammen til utledningen (D1φ D2ψ )/(φ∧ψ ). Da har vi
Hyp(D1φ D2ψ )/(φ∧ψ ) = Hyp(D1φ) ∪ Hyp (D2ψ)

Gi hele definisjonen for Hyp(D).
peterbb

Hvor er du stuck?


Hvis vi ser på et eksempel, vet du hva svaret skal være? Hva er f.eks. [tex]Hyp\left(\begin{array}{c} \underline{[A] \quad B} \\ A \land B \\ \overline{A \supset (A \land B)} \end{array}\right)[/tex] er?


Vet du f.eks. hvilke tilfeller du må ha med? Du skrev selv et tilfelle:
[tex]Hyp\left( \frac{ \overset{\mathcal{D}_1}{\phi} \quad \overset{\mathcal{D}_2}{ \varphi}}{\phi \land \varphi}\right) = Hyp\left(\overset{\mathcal{D}_1 }{ \phi}\right) \cup Hyp\left(\overset{\mathcal{D}_2}{ \varphi}\right)[/tex]

Hva er de andre tilfellene? For eksempel, her er tilfellet for den første [tex]\land[/tex]-eliminasjonsregelen:
[tex]Hyp\left(\frac{ \overset{ \mathcal{D}}{\phi \land \varphi} }{\phi} \right) = \cdots[/tex]

Og regelen for impliasjon introduksjon.
[tex]Hyp\left( \frac{ \begin{array}{c} [A]\\ \mathcal{D} \\ B \end{array} }{ A \supset B } \right) = \cdots[/tex]

Du kommer til å trenge et tilfelle for hver regel.

- Peter
Carls

Jeg kommet fram til:

Hyp((F->G F)/G) = Hyp(F->G) U Hyp(F)

basistilfelle: Hyp(phi)= { phi }

hyp((⊥/ phi) ⊥)=Hyp(⊥)
Hyp((F∧G)/F ∧ E)=Hyp(F∧G)
Hyp((F∧G)/G ∧E)= Hyp(F∧G)
Hyp(psi/(phi -> psi)->I)=Hyp(psi D psi/{ psi })
Γ = Γ U { phi }/{ phi }

Nå sitter jeg fast.

-Carls


peterbb skrev:Hvor er du stuck?


Hvis vi ser på et eksempel, vet du hva svaret skal være? Hva er f.eks. [tex]Hyp\left(\begin{array}{c} \underline{[A] \quad B} \\ A \land B \\ \overline{A \supset (A \land B)} \end{array}\right)[/tex] er?


Vet du f.eks. hvilke tilfeller du må ha med? Du skrev selv et tilfelle:
[tex]Hyp\left( \frac{ \overset{\mathcal{D}_1}{\phi} \quad \overset{\mathcal{D}_2}{ \varphi}}{\phi \land \varphi}\right) = Hyp\left(\overset{\mathcal{D}_1 }{ \phi}\right) \cup Hyp\left(\overset{\mathcal{D}_2}{ \varphi}\right)[/tex]

Hva er de andre tilfellene? For eksempel, her er tilfellet for den første [tex]\land[/tex]-eliminasjonsregelen:
[tex]Hyp\left(\frac{ \overset{ \mathcal{D}}{\phi \land \varphi} }{\phi} \right) = \cdots[/tex]

Og regelen for impliasjon introduksjon.
[tex]Hyp\left( \frac{ \begin{array}{c} [A]\\ \mathcal{D} \\ B \end{array} }{ A \supset B } \right) = \cdots[/tex]

Du kommer til å trenge et tilfelle for hver regel.

- Peter
peterbb
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 21/09-2015 14:32

Carls skrev:Jeg kommet fram til:

Hyp((F->G F)/G) = Hyp(F->G) U Hyp(F)

basistilfelle: Hyp(phi)= { phi }

hyp((⊥/ phi) ⊥)=Hyp(⊥)
Hyp((F∧G)/F ∧ E)=Hyp(F∧G)
Hyp((F∧G)/G ∧E)= Hyp(F∧G)
Hyp(psi/(phi -> psi)->I)=Hyp(psi D psi/{ psi })
Γ = Γ U { phi }/{ phi }
Synes det ser bra ut. Husk at det er viktig å skille mellom bevistrærne og formelene, så husk å bruke en passende notasjon, f.eks.:
[tex]Hyp\left(\frac{ \overset{\mathcal{D}_0}{F \to G} \quad \overset{\mathcal{D}_1}{F} }{ G }\right) = Hyp\left( \overset{\mathcal{D}_0}{F\to G} \right) \cup Hyp\left( \overset{\mathcal{D}_1}{F} \right)[/tex].
Tilfellet ditt for pil-introduksjon er ikke helt riktig. Hvis jeg tolker det du har skrevet riktig, så har du noe sånt som:
[tex]Hyp\left( \frac{ \overset{\mathcal{D}}{\psi} }{ \varphi \to \psi } \right) = Hyp\left( \overset{\mathcal{D}}{\psi} \setminus \{ \psi \} \right)[/tex]
Et problem her er at du tar mengde-differansen mellom et bevistre og en mengde, noe som ikke gir mening. Du ønsker nok heller at det er på følgende form: [tex]Hyp\left( \ldots \right) \setminus \{ \ldots \}[/tex] siden [tex]Hyp[/tex] gir deg en mengde med antagelser, også ønsker du å fjerne noen av disse.

Videre, så fjerner du her [tex]\psi[/tex], noe som er feil ting å fjerne. Hvilke antagelser er det som kan fjernes i et pil-intro bevis?

Ellers ser det bra ut. Jeg forstår dog ikke hvorfor du har skrevet [tex]\Gamma = \Gamma \cup \{ \phi \} \setminus \{\phi \}[/tex].
Carls skrev: Nå sitter jeg fast.
Jeg ser ikke hvor du står fast. Er det et konkret tilfelle du ikke får til? Resten av tilfellen følger samme mønster som de andre.

- Peter
Carls

Jeg skjønner ikke helt hva er neste steg som må gjøres?

peterbb skrev:
Carls skrev:Jeg kommet fram til:

Hyp((F->G F)/G) = Hyp(F->G) U Hyp(F)

basistilfelle: Hyp(phi)= { phi }

hyp((⊥/ phi) ⊥)=Hyp(⊥)
Hyp((F∧G)/F ∧ E)=Hyp(F∧G)
Hyp((F∧G)/G ∧E)= Hyp(F∧G)
Hyp(psi/(phi -> psi)->I)=Hyp(psi D psi/{ psi })
Γ = Γ U { phi }/{ phi }
Synes det ser bra ut. Husk at det er viktig å skille mellom bevistrærne og formelene, så husk å bruke en passende notasjon, f.eks.:
[tex]Hyp\left(\frac{ \overset{\mathcal{D}_0}{F \to G} \quad \overset{\mathcal{D}_1}{F} }{ G }\right) = Hyp\left( \overset{\mathcal{D}_0}{F\to G} \right) \cup Hyp\left( \overset{\mathcal{D}_1}{F} \right)[/tex].
Tilfellet ditt for pil-introduksjon er ikke helt riktig. Hvis jeg tolker det du har skrevet riktig, så har du noe sånt som:
[tex]Hyp\left( \frac{ \overset{\mathcal{D}}{\psi} }{ \varphi \to \psi } \right) = Hyp\left( \overset{\mathcal{D}}{\psi} \setminus \{ \psi \} \right)[/tex]
Et problem her er at du tar mengde-differansen mellom et bevistre og en mengde, noe som ikke gir mening. Du ønsker nok heller at det er på følgende form: [tex]Hyp\left( \ldots \right) \setminus \{ \ldots \}[/tex] siden [tex]Hyp[/tex] gir deg en mengde med antagelser, også ønsker du å fjerne noen av disse.

Videre, så fjerner du her [tex]\psi[/tex], noe som er feil ting å fjerne. Hvilke antagelser er det som kan fjernes i et pil-intro bevis?

Ellers ser det bra ut. Jeg forstår dog ikke hvorfor du har skrevet [tex]\Gamma = \Gamma \cup \{ \phi \} \setminus \{\phi \}[/tex].
Carls skrev: Nå sitter jeg fast.
Jeg ser ikke hvor du står fast. Er det et konkret tilfelle du ikke får til? Resten av tilfellen følger samme mønster som de andre.

- Peter
peterbb
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 21/09-2015 14:32

Hvis du har definert funksjonen for hvert tilfelle, så er du ferdig.
Calrs

Hva mener du med å ha definert funksjonen for hvert tilfelle?

peterbb skrev:Hvis du har definert funksjonen for hvert tilfelle, så er du ferdig.
peterbb
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 21/09-2015 14:32

Et tilfelle er [tex]Hyp\left( \frac{ \overset{\mathcal{D}_0}{F} \quad \overset{\mathcal{D}_1}{G} }{ F \land G }\land{}i \right) = Hyp\left( \overset{\mathcal{D}_0}{F}\right) \cup Hyp\left( \overset{\mathcal{D}_1}{G} \right)[/tex]. Du trenger et tilfelle for hver regel i bevissystemet.
Carls

Men er ikke disse tilfellene har jeg skrevet helt oppe?

DVS:
""
Hyp((F->G F)/G) = Hyp(F->G) U Hyp(F)

basistilfelle: Hyp(phi)= { phi }

hyp((⊥/ phi) ⊥)=Hyp(⊥)
Hyp((F∧G)/F ∧ E)=Hyp(F∧G)
Hyp((F∧G)/G ∧E)= Hyp(F∧G)
Hyp(psi/(phi -> psi)->I)=Hyp((psi D )/{ psi })
Γ = Γ U { phi }/{ phi }
""

peterbb skrev:Et tilfelle er [tex]Hyp\left( \frac{ \overset{\mathcal{D}_0}{F} \quad \overset{\mathcal{D}_1}{G} }{ F \land G }\land{}i \right) = Hyp\left( \overset{\mathcal{D}_0}{F}\right) \cup Hyp\left( \overset{\mathcal{D}_1}{G} \right)[/tex]. Du trenger et tilfelle for hver regel i bevissystemet.
peterbb
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 21/09-2015 14:32

Carls skrev:Men er ikke disse tilfellene har jeg skrevet helt oppe?

DVS:
""
Hyp((F->G F)/G) = Hyp(F->G) U Hyp(F)

basistilfelle: Hyp(phi)= { phi }

hyp((⊥/ phi) ⊥)=Hyp(⊥)
Hyp((F∧G)/F ∧ E)=Hyp(F∧G)
Hyp((F∧G)/G ∧E)= Hyp(F∧G)
Hyp(psi/(phi -> psi)->I)=Hyp((psi D )/{ psi })
Γ = Γ U { phi }/{ phi }
""
Jo, men dere har vel flere regler? Sånn som [tex]\lor[/tex]-introduksjon og eliminasjon, og kanskje til og med en form for RAA-regel. Altså, du må også beskrive hva hyp-funksjonen gjør i disse tilfellene.
Svar