Mengder (Tillukninger og induktivt definerte mengder)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
HjelpKanIngenTing

Hei!

Jeg trenger litt eller veldig mye hjelp her. Sitter med disse tre (små) oppgavene:

a) Gi en induktiv definisjon av språket {a^{n}, b^{n}[/tex]
 n= 0,1,2,… }, det vil si {Λ, a, b, aa, bb, aaa, bbb, … }.

b) Gi en induktiv definisjon av språket {[tex]a^{n}b^{n}[/tex]
 n= 0,1,2,… }, det vil si {Λ, ab, aabb, aaabbb, … }.

c) Gi en induktiv definisjon av språket {[tex](ab)^{n}[/tex]
 n= 0,1,2,… }, det vil si {Λ, ab, abab, ababab, … }.


Kan noen prøve å forklare og hjelpe meg med dette? Jeg hadde satt enormt pris på det!

Jeg har forsåvidt definisjonen på induktivt definert mengde, men jeg forsto det ikke helt:
"(...) Er den minste mengden som inneholder en gitt mengde - kat en basismengde - og som er lukket under gitte operasjoner. En mengde defineres induktivt i følgende tre steg:
-Basissteget: å spesifisere en basismengde.
-Induksjonssteget: å spesifisere operasjonene.
-Tilluktingen: å ta den minste mengden som inneholder basismengden og som er lukket under operasjonene."

Hjelp!

- Frustrert jente (Angrer på at jeg kun har hatt P-matte...)
HjelpKanIngenTing

Rettelse, det skal selvfølgelig stå dette i oppgave a):

a) Gi en induktiv definisjon av språket {a^{n}, b^{n}  n= 0,1,2,… }, det vil si {Λ, a, b, aa, bb, aaa, bbb, … }.
peterbb
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 9
Registrert: 21/09-2015 14:32

Hei!

Jeg vil anbefale deg og starte med oppgave b) og c), siden de er mer "rene" induksjonsoppgaver.

Har du gjort et forsøk på oppgavene? Kan du vise oss hva du har? Har du forslag til hva "basismengdene" eller "induksjonsstegene" kan være?

Hilsen,
Peter
Svar