vgs vs. høgskole/universitet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
eriksn
Noether
Noether
Innlegg: 40
Registrert: 20/09-2005 18:47

Går forkurs ingeniør nå, og realfagene går veldig bra. Eneste jeg er litt "skremt" av er de jeg har snakket med, som tar matte1 og 2 på høgskole/universitet, sier at det er et voldsomt hopp i vanskelighetsgrad fra vgs matten til ingeniør.

Hvilke emner bør jeg fokusere spesielt på dette året så jeg har et godt grunnlag?
Grimmy
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 08/12-2005 20:59

Synes ikke det var noe hopp...
Det jeg har merket meg at jeg har vanvittig mye bedre lærere nå enn på VGS

Du skal vel ha nesten alt du har nå senere. (beklager å skuffe deg der :lol: )
Shira
Cayley
Cayley
Innlegg: 53
Registrert: 15/12-2002 20:05
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

ja det meste får du bruk for men vil si det viktigeste er derviasjon og integrasjon, kan du det ut og inn så kan du en god del
I have not failed, I've just found 10'000 ways that won't work!
sletvik
Guru
Guru
Innlegg: 375
Registrert: 31/08-2003 04:34
Sted: Trondheim

Synes heller ikke hoppet var så voldsomt. De jeg gikk sammen med syntes Matte 1 var værre enn Matte 2, jeg syntes motsatt.
"Those of you who think you know everything are annoying to those of us who do!"
Gjest

Hva er egentlig forskjellen på matte 1 og mat111 på universitetet, begge er vel såkalte grunnkurs i matematikk ?
Gjest

Kva ein bør fokusere på er litt forskjellig ut ifra kva ingeniør studium ein går, eg går byggingeniør og er veldig gla for at eg kunne derivasjon ut og inn.
Gjest

Jeg går første året ingeniør nå, og synes det er ett stort sprang fra matten vi hadde på VGS. Det som gjør det vanskeligere nå er at man ofte ikke kan bruke regler og formler direkte, man må omforme funksjonene først.. Det at det som regel er en strykprosent på 40% og har vært oppe i hele 80% ett år, underbygger vel det faktum at det faktisk er en vanskelig overgang for mange.
Gjest

Jeg tar MAT111 nå, og må si jeg synes spranget var litt stort fra VGS. Det har nok kanskje noe med at jeg ikke var så mye borti matte på 2 år (et år i militæret og et friår) før jeg begynte på universitetet, hadde glemt mange ludotriks.

Strykprosenten på deleksamen hos oss tror jeg lå på nesten 50%, så får vi se hvordan det går på den endelige eksamenen nå på mandag :)
Benenzo
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 19
Registrert: 30/10-2005 21:59
Sted: Vestnes

Går for tiden også forkurs ingeniør, men tar riktignok bare matematikk og fysikk(heldigvis). Har mer enn nok å jobbe med på kveldene med bare de to fagene, men ligger til gjengjeld på en god B. Derivasjon sitter rimelig bra, samt integrasjonen.
Dopamin

For de som begyner med matematikkboken "Kalkulus" av Tom Lindstrøm - når de begyner på universitetet eller høgskolen, vil nok oppleve det som et stort hopp i vanskelighetsgraden.
Noen ingeniørskoler bruker Kalkulus, mens andre bruker egne kompendier eller boken "Matematiske Metoder" av Per Erik Kleive.

"Kalkulus" dekker 3 års ingeniørpensum og koster ca 500,- kroner.
"Matematiske metoder 1" "2" og "3" dekker tilsammen 3 års ingeniørpensum, og koster 500 kroner pr stk!!!

Oppgavene i "Kalkulus" er mere utfordrende og tar sikte på å bryte med "kokebok"-tenkingen fra gymnas.
mojo365

Gikk på forkurs i fjor, byggingenør i år. Jeg trur den største forandringen er at man får mye større ansvar for egen læring. God tid til matten, bruker du denne er det forholdsvis greit, bruker du den ikke. Ja da sliter du.

Alt er vel viktig, men fokuser på å lære regler, så du ser dem uten å slå opp. For på forelesningene går lærerne fort frem, og tar seg ikke bryet med så mye mellomregning. Derivasjon, integrasjon og trigometriske sammenenger/regler MÅ du kunne.

lykke til
Svar