Kompleksetall - Tolkning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
ThomasSkas
Galois
Galois
Innlegg: 598
Registrert: 09/10-2012 18:26

Hei sann!
Jeg har jobbet med en oppgave her, som jeg har løst, og som jeg lurer på om jeg har løst den riktig.

Teksten:

Beskriv settet med punkter z i det komplekse planet som tilfredsstiller følgende:

c) [tex]|2z-i|=4[/tex]

g) [tex]|z|=3|z-1|[/tex]

Jeg legger ved bilde av det jeg gjorde:

https://gyazo.com/699d9ade4b4f29baac8f27481768d185

https://gyazo.com/0c306346bd0071a09cf3fac2e448c0b6
Stringselings
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 07/12-2014 16:05

Jeg fant ingen feil ;)
(Du vet sikkert dette fra før, men likevel..) En ting man må være obs på er at man kan "skape" falske løsninger ved å kvadrere begge sider.
Feks. [tex]\sqrt x=-3 \implies x=3^2[/tex]
Men dette er ikke noe problem i oppgaven ettersom [tex]\sqrt{a^2+b^2} \geq 0[/tex]
Gjest

Stringselings skrev:Jeg fant ingen feil ;)
(Du vet sikkert dette fra før, men likevel..) En ting man må være obs på er at man kan "skape" falske løsninger ved å kvadrere begge sider.
Feks. [tex]\sqrt x=-3 \implies x=3^2[/tex]
Men dette er ikke noe problem i oppgaven ettersom [tex]\sqrt{a^2+b^2} \geq 0[/tex]
Takk for at du minner meg på det. Det er noe jeg ikke har tenkt på, og det er absolutt viktig å tenke på oss.
Takk for svar.
fish
von Neumann
von Neumann
Innlegg: 526
Registrert: 09/11-2006 12:02

ThomasSkas skrev: c) [tex]|2z-i|=4[/tex]
Her er det litt overdrevet å sette i gang standardmaskineriet. Hvis du deler med 2 på hver side av likningen, får du [tex]|z-i/2|=2[/tex], noe som betyr at alle [tex]z[/tex] som ligger i avstand 2 fra [tex]i/2[/tex] i det komplekse planet, vil oppfylle likningen. Og dette er jo nettopp sirkelen med sentrum i [tex]i/2[/tex] og radius 2.
Svar