studere realfag

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Jeg går i tredjeklasse på videregående og skal begynne og studere realfag (matte eller fysikk) fra høsten 2006. Skal studere i Norge, men har litt problemer med å bestemme meg for hvor. Er det noen som vet hva som er forskjellig fra de forskjellige universitetene i norge.
Tromsøstudent

Her ved Universitetet i Tromsø er det kun en håndfull som studerer fysikk og matematikk, så en blir lett kjent med medstudenter og får god kontakt med forelesere (min erfaring iallfall). Dette gjelder spesielt matematikk, der det ofte blir så få som to-tre studenter i enkelte delemner etterhvert som en spesialiserer seg utover i studiet. Ingen problem med faglig oppfølging fra forelesere da akkurat.
Gjest

Det var gode nyheter. Jeg går andre året ingeniør ved Høyskolen I narvik og er ikke fornøyd med det teoretiske nivået i fagene. Er lærerne dyktige?
Hebbe

Hvis du har lyst til å studere i trivelige Vestfold så må du sjekke ut Høyskolen i Vestfold.

Jeg går førsteåret i ingeniørfag og er veldig godt fornøyd med lærerne på skolen. Høyskolen har sommerkurs og realfagkurs for de elever som mangler fordypning i matte og fysikk fra videregående.

Masterstudier er innen mikroteknologi (elektronikk) og pedagogikk.
Gjest

Hugs at det enkelte arbeidsgjevarar kanskje legg større vekt på ein utdanning frå til dømes NTNU enn enkelte andre utdanningsinstitusjonar. Dessutan kan dei største studieplassane ofte tilby langt større breidde og djupne både i fag og førelesarar.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Tjatjo :)

Går VKII selv jeg, og har sett meg ut to retninger til neste år:

Enten :
Anvendt Matematikk, informatikk og mekanikk på UiO (bachelor)
+ Numerisk fysikk, informatikk og meaknikk (master)
(mekanikk)

eller
Matte og fysikk ved NTNU (master)
velger industriell matematikk eller teknisk fysikk

Bor i lillestrøm så hvis jeg går UiO kan jeg beholde venner osv, men etter hva jeg har hørt av andre som har gått på UiO og NTNU skal visst miljøet og lærere osv være mye bedre ved ntnu, så mest sannsynlig ender jeg opp der
.
PerA

Her vil jeg si at NTNU helt klart er best, både med tanke på sosiale og læringsmessige forhold.
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Det har jeg hørt flere si - så mye faller på ntnu nå :D
Gjest

Hvilke undervisningsforhold er det på NTNU da? Har de arbeidstimer der lærerne går rundt å hjelper?
Magnus
Guru
Guru
Innlegg: 2286
Registrert: 01/11-2004 23:26
Sted: Trondheim

Anonymous skrev:Hvilke undervisningsforhold er det på NTNU da? Har de arbeidstimer der lærerne går rundt å hjelper?
Glem dette..
Sist redigert av Magnus den 05/01-2006 23:52, redigert 1 gang totalt.
Gjest

Dei har ofte kollokvier og øvingsgrupper der ein nok kan få hjelp. På førelesningar er det derimot stort sett ein-vegs-kommunikasjon professor-student.
Svar