Hjelp til enkel likning med brøk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hjb

Hei!

Jeg sitter fast på et nok så enkelt regnestykke. Sliter bare med å vite rekkefølgen på de neste stegene i denne likningen.

Den er slik: Bilde

Skal man gange det oppe først? Eller fjerne brøk først?

Er det noen som kunne løst denne ferdig?
zell
Guru
Guru
Innlegg: 1777
Registrert: 09/02-2007 15:46
Sted: Trondheim

[tex]\frac{x^4}{y^4} \cdot x^6y^3 = \frac{x^4x^6y^3}{y^4} = \frac{x^{10}}{y}[/tex]
Larsik
Cantor
Cantor
Innlegg: 105
Registrert: 08/09-2015 19:46

hjb skrev:Hei!

Jeg sitter fast på et nok så enkelt regnestykke. Sliter bare med å vite rekkefølgen på de neste stegene i denne likningen.

Den er slik: Bilde

Skal man gange det oppe først? Eller fjerne brøk først?

Er det noen som kunne løst denne ferdig?
det enkleste blir vel å bare sette alt på en brøkstrek og så bruke potensreglene. Eller så kan du evt. finne en annen måte å skrive[tex]\frac{1}{y^4}[/tex] på slik at brøken forsvinner.
hildejb
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 26/08-2016 13:43

zell skrev:[tex]\frac{x^4}{y^4} \cdot x^6y^3 = \frac{x^4x^6y^3}{y^4} = \frac{x^{10}}{y}[/tex]
Fint!

Men den delen jeg prøver å forstå mangler.. hvordan forsvinner y4 og blir til y? hvordan kan man skrive det?
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1258
Registrert: 23/04-2015 23:19

Når man bare har et ledd over og under brøkstreken, kan man stryke like faktorer mot hverandre.

$\frac {x^4x^6y^3}{y^4} = \frac {x^{10}(y^3)}{y*(y^3)} = \frac {x^{10}}{y}$

Du kan også bruke potensregler:

$a^r*a^p = a^{r+p}$
$\frac {1}{a^n} = a^{-n}$

I ditt eksempel blir det da:

$\frac {x^4x^6y^3}{y^4} = x^4x^6y^3y^{-4} = x^{4+6}y^{3-4} = x^{10}y^{-1} = \frac {x^{10}}{y}$
Svar