Tekstoppgave logaritme

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Guest194

Hei. Jobber med en oppgave som lyde som følger.

Du er på golfbanen og står i posisjon (x,y) = (−13,0). Siden golfbanen skråner litt i nærheten av hullet, kan du ikke slå i en rett linje mot hullet. Hullet er i posisjon (0, 0) og du slår slik at ballen følger kurven
y = −1, 672x + 72 ln(1 + 0, 02x).
a) Vis at ballen vil treffe hullet.
b) Hvilket punkt på y-aksen må du sikte mot for at ballen skal følge denne kurven?

a)
Jeg står fast allerede her.. For å vise at ballen treffer hullet i (0.0), skal man vel regne ut y(-13), som er der man står. Problemet er at y ikke har et nullpunkt i x=-13, noe som fører til at posisjonen man står i ikke stemmer overens med oppgaveteksten, eller tar jeg grundig feil i måten jeg angriper problemet på?

b)
Her tenkte jeg å finne tangenten til y i punktet x=-13, på formen y=ax+b. b blir da punktet på y aksen man sikter på. Er dette riktig fremgangsmåte?
kreativitetNO
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 20/08-2015 15:47

Det stemmer at y ikke er nøyaktig 0 ved x=-13, men det kan du egentlig ikke bry deg om. Det viktigste er hva y blir når x er 0. Du kan jo bli fristet til å slå inn dette på kalkulatoren, men det er visse ting ved uttrykket som avslører svaret ganske fort.

(Fremgangsmåten din for oppgave b er helt riktig.) <- Feil.

Hvis du finner stigningstallet ved x=-13 der y trenger du bare å regne ut hvor mye ballen kommer til å stige mellom x=-13 og x=0.
Sist redigert av kreativitetNO den 06/10-2016 20:27, redigert 1 gang totalt.
Guest194

Jepp, har regnet ut for y=0, og fått riktig svar.

Men prøver fortsatt å forstå oppgaven. Hvis man skal stå i (-13,0), så forskyver vel dette hele grafen til y slik at man ikke treffer hullet allikevel?
kreativitetNO
Cayley
Cayley
Innlegg: 52
Registrert: 20/08-2015 15:47

Guest194 skrev:Jepp, har regnet ut for y=0, og fått riktig svar.

Men prøver fortsatt å forstå oppgaven. Hvis man skal stå i (-13,0), så forskyver vel dette hele grafen til y slik at man ikke treffer hullet allikevel?
Jeg syns oppgaven er litt klønete. Hvordan kommer du deg fra (-13,0) til (-13, 0,0564) som er der den angitte kurven passerer? Smyger du deg sakte nærmere og nærmere streken eller kjører du parallelt med kurven hele veien? Når det er sagt: Hvis skalaen er 1m per x/y så snakker vi om fattige 5,64cm og hullet er såpass stort at ballen fortsatt kommer til å gå inn til tross for denne lille differansen :D
Svar