Side 1 av 1
Mattehjelp
Lagt inn: 11/10-2016 14:04
av curryOG
hei jeg står fast i en oppgave og lurer på nå om jeg har gjort noe feil?
Det koster 12800kr å produsere 80enheter og 14200kr å produsere 90.
a) lag funksjon som viser de totale kostnadene ved å produsere x enheter.
Her har jeg brukt ettpunktformelen (Y2 - Y1) / (X2-X1)
Fant frem Y = 148x + 1600
B) ny metode produksjon.
Det koster 13200kr å produsere 80enheter og 14400kr å produsere 90.
Fant frem Y = 120x + 3600
C) hvor mange enheter må bedriften produsere hvis en bør ta den nye metoden i bruk jeg gjorde slik (120x+3600) > (148x+1600) = x < (500/7)
D)HJELP!: tegn de to kostnadfunksjonene i samme koordinatsystem. HVordan gjør jeg dette? ifølgesymbolab.com går linjene bare rett opp, følte det var feil.
Re: Mattehjelp
Lagt inn: 12/10-2016 08:46
av Halloien
Hvordan kom du fram til utregningen på oppgave c) ? Står det i pensumboka?
Re: Mattehjelp
Lagt inn: 12/10-2016 09:03
av Dolandyret
curryOG skrev:hei jeg står fast i en oppgave og lurer på nå om jeg har gjort noe feil?
Det koster 12800kr å produsere 80enheter og 14200kr å produsere 90.
a) lag funksjon som viser de totale kostnadene ved å produsere x enheter.
Her har jeg brukt ettpunktformelen (Y2 - Y1) / (X2-X1)
Fant frem Y = 148x + 1600
B) ny metode produksjon.
Det koster 13200kr å produsere 80enheter og 14400kr å produsere 90.
Fant frem Y = 120x + 3600
C) hvor mange enheter må bedriften produsere hvis en bør ta den nye metoden i bruk jeg gjorde slik (120x+3600) > (148x+1600) = x < (500/7)
D)HJELP!: tegn de to kostnadfunksjonene i samme koordinatsystem. HVordan gjør jeg dette? ifølgesymbolab.com går linjene bare rett opp, følte det var feil.
¨
Den første kostnadsfunksjonen skal være lik [tex]K_1(x)=140x+1600[/tex].
Du er inne på noe i utregningen din på c, men du trenger ikke bruke en ulikhet. Finn ut hvor grafene krysser hverandre. I dette punktet er kostnaden for å produsere det x-antallet varer lik. Etter det vil kostnadsfunksjon nr2 lønne seg, siden den har et lavere stigningstall.
Løs for x:
[tex]140x+1600=120x+3600[/tex]
på d) er det bare å tegne. Husk å skalere aksene.
Funksjoner, Toppunkt
Lagt inn: 17/10-2016 23:28
av Pavel Ibrahim
Hei!
Jeg går på forkurs og jeg kom til et spørsmål jeg ikke helt skjønte, håper dere kan jeg hjelpe meg, takk!
Spørsmålet er som følge.
Funksjonen f er gitt ved
f(x)=x(3-sqrtx), Df= [0, -> }
C. Finn kordinatene til toppunktet til f ved regning.
Nullpunktene er x=0, og x=9.
sqrt betyr square root of/kvadratrot av...
Re: Funksjoner, Toppunkt
Lagt inn: 17/10-2016 23:58
av Dolandyret
Pavel Ibrahim skrev:Hei!
Jeg går på forkurs og jeg kom til et spørsmål jeg ikke helt skjønte, håper dere kan jeg hjelpe meg, takk!
Spørsmålet er som følge.
Funksjonen f er gitt ved
f(x)=x(3-sqrtx), Df= [0, -> }
C. Finn kordinatene til toppunktet til f ved regning.
Nullpunktene er x=0, og x=9.
sqrt betyr square root of/kvadratrot av...
Deriver uttrykket, sett den deriverte lik 0, løs for x. Sett x-verdiene inn i den opprinnelige funksjonen for å finne tilhørende y-verdi.
Re: Mattehjelp
Lagt inn: 18/10-2016 00:30
av kreativitetNO
Dumt å stille 2 forskjellige spørsmål under samme innlegg.
Topunktsformelen er som følger:
[tex]y-y_{1}=\frac{y_{2}-y_{1}}{x_{2}-x_{1}}(x-x_{1})[/tex]
Vi kan bare sette inn tallene:
[tex]y-14200=\frac{14200-12800}{90-80}(x-80)\\
y=\frac{1400}{10}(x-80)+12800\\
y=140(x-80)+12800=140x-11200+12800=140x+1600[/tex]
Vi kan gjøre det samme under delspørsmål b og der fikk du jo riktig svar.
Det går fint å gjøre som du gjorde og skrive:
[tex]140x+1600>120x+3600\text{, ta} (-120x) \text{og} (-1600) \text{ på begge sider}\\
140x-120x>3600-1600\\
20x>2000\\
x>100[/tex]
Så hvis den nye skal koste mindre enn den gamle må x være større enn 100.
I delspørsmål d) må du ha mye mindre skala på y-aksen enn x. 1000 ganger mindre er sånn passe.