Taylorpolynom, bruke det til å finne løsning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
TRCD
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 06/03-2016 17:59

Hei. Lurer på hvordan jeg skal løse b oppgaven. Jeg har allerede bevist at det finnes en løsning som er positiv, og jeg har laget et taylor polynom av grad 3. Hvordan skal jeg bruke dette polynomet videre nå? Skal jeg løse det lik 0 eller sette det inn i funksjonen i a?
P3(x)= x - (1/3)*(x^3)
3.JPG
3.JPG (26.67 kiB) Vist 2438 ganger
viking
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 168
Registrert: 19/10-2012 02:54

Sett Taylorpolymomet=x^2 og løse for x. Du får x= 0.7913. Dette er en relativt stor feil. Svaret skulle blitt x=0.8336
TRCD
Cayley
Cayley
Innlegg: 92
Registrert: 06/03-2016 17:59

viking skrev:Sett Taylorpolymomet=x^2 og løse for x. Du får x= 0.7913. Dette er en relativt stor feil. Svaret skulle blitt x=0.8336
Er det rom for litt feil/unøyaktighet eller må svaret være nærmere 0.8336?
viking
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 168
Registrert: 19/10-2012 02:54

Svaret er det svaret oppgaven ba om. Kommentaren var for å diskutere løsningen.
Anonymbruker

Til de med litt mer matematikk kunnskaper. Er dette en grei forklaring på oppgave a) ?

Viser ved skjæringsetningen at f(x) har et nullpunkt fordi f(1/2) er 0.214 og f(1) er -0.215. Må skjære x en plass.
Fant den andrederiverte og at ligningen har et nullpunkt i x = 0 (Som vi tydelig ser).
Ligningen har kun 1 positiv løsning r fordi den dobbeltderiverte er konkav når x er større enn null (Bare mulig for grafen å skjære x en plass). Vi vet fra før at grafen har et skjæringspunkt i x=0. Dermed har vi bevist at f(x) kun har en positiv løsning.
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Det er nok å bruke Rolles teorem for å bevise at det fins maksimalt én positiv løsning:

La $f(x)=\arctan x -x^2$. Merk at $f(0)=0$, og at $f''(x)=-\frac{2x}{(x^2+1)^2}-2<0\quad \forall x>0$

Anta at $f(x)$ har to positive røtter (nullpunkt), kalt $r,t$ der $r<t$.

Fra Rolles teorem må det finnes en $a\in (0,r)$ og $b\in (r,t)$ slik at $f'(a)=f'(b)=0$. Igjen, av Rolle, må det finnes en $c\in (a,b)$ slik at $f''(c)=0$, som gir en motsigelse siden vi vet at $f''(x)<0$ for alle positive $x$. Altså fins maksimalt én positiv løsning på den opprinnelige ligningen.
Svar