gasslovene

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

En sportsbil har en motor med fire sylindere. I hver sylinder foregår det kompresjon av luft når motoren går. Til å begynne med inneholder sylinderen 0,548dm^3 luft med normalt lufttrykk 101kPa og temperatur 300K. Når lufta er maksimalt sammenpresset, er volumet 0,0548dm^3, og trykket har økt til 2440kPa. Regn ut temperaturen i sylinderen nå.

Sliter ekstremt med å finne ut hvilken formel jeg skal bruke og hvordan jeg skal regne dette ut, og håper noen kan hjelpe meg.
Andreas345
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 828
Registrert: 13/10-2007 00:33

Gjest

Så i mitt tilfelle er 0,0548 og 0,548dm^3 tilsvarende P, 101kPa og 2440kPa tilsvarende V og 300K er K? Eller er det omvendt på dm og kPa.

Har disse to formlene som eksempler i boken, som jeg føler kan føre til rett svar, men vet ikke om jeg er helt på villspor eller om jeg bare ikke får til å snu dem, har forsøkt flere ganger å bytte ut enhetene, men kommer ikke fram til riktig svar som jeg vet er 725K.

[tex]V2=\frac{P1V1T2}{T1P2}[/tex]

[tex]p2=\frac{p2T1p1}{p1T2}[/tex]
OYV

Tistandslikningen sier at p*V/T er konstant. Da får vi

p[tex]_1[/tex] * V[tex]_1[/tex]/T[tex]_1[/tex] = p[tex]_2[/tex] * V[tex]_2[/tex]/T[tex]_2[/tex]

Du skal finne temperaturen T[tex]_2[/tex] etter tilstandsforandringen.

For å løse ut T[tex]_2[/tex] kan du først kryssmultiplisere (teller på V.S. multiplisert med nevner på H.S. er lik nevner
på V.S. multiplisert med teller på H.S.)

Da gjenstår bare å få T[tex]_2[/tex] alene på V.S. Du dividerer med (p[tex]_1[/tex] * V[tex]_1[/tex] ) på begge sider
og får

T[tex]_2[/tex] = ..........................( prøv selv )
Gjest

Nå har jeg fått 101*x og 300*2440 og delt P1*V1 som jeg fikk til å bli 16,6 på begge sider men får ikke riktig svar i det hele tatt
OYV

T[tex]_2[/tex] = T[tex]_1[/tex] * p[tex]_2[/tex]* V[tex]_2[/tex]/(p[tex]_1[/tex] * V[tex]_1[/tex])
Gjest

Tusen millioner takk for hjelp!
Svar