Funksjoner av flere variable

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Ingebrigt

Altså, jeg skal skissere f(x,y)=2x + y for x € [0,2] og y € [0,3].
Først av alt, jeg tror ikke jeg skjønner hva dette går ut på, dette vil jo gi punkter i planet (x, y, f(x,y)), men skal jeg bare da velge ut vilkårlige x- og y-verdier (i definisjonsmengden), må de være de samme? Er det mulig å vise hvordan dette henger sammen i en tabell med x, y og f(x,y)

Av en eller annen grunn forklarer ikke Calculus (Adams) dette i det aktuelle avsnittet (12.1)
Kent
Guru
Guru
Innlegg: 293
Registrert: 02/03-2005 14:39
Sted: Bergen

Ligningen gir ikke bare punkter i planet. Ligningen gir hele planet innenfor definisjonsområdet. Hvis funksjonen hadde vært vanskeligere hadde det kanskje vært til hjelp å velge tilfeldige verdier og lage en tabell som kladd. Men det er ikke det oppgaven går ut på. Du skal bare skissere (tegne) området. Da lager du et 3-dim. kart. koordinatsyst. og tegner inn en firkant som "rammer inn" området. Firkant pga. funksjonens utseende i dette tilfellet. Til slutt kan du evt. "fargelegge" den delen av planet du skal skissere hvis det gjør det lettere å forstå figuren
Ingebrigt

Men må jeg liksom velge tallpar? (1,1) (2,2) eller kan jeg sette inn (0,2) i funksjonen?
Svar