Parameterframstilling

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Maoam
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 30/08-2017 21:30

Hei jeg har jobbet litt med Parameterfremstilling men jeg kom over en oppgave som sliter veldig med

Oppgaven sier:

Gi en parametrisering av planet gitt ved likningen
x − 2y + 3z = 4.

Noen som har peiling hvordan den skal løses? :P
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

Maoam skrev:Hei jeg har jobbet litt med Parameterfremstilling men jeg kom over en oppgave som sliter veldig med

Oppgaven sier:

Gi en parametrisering av planet gitt ved likningen
x − 2y + 3z = 4.

Noen som har peiling hvordan den skal løses? :P
En enkel løsning vil være å la $y$ og $z$ være parametrene. Vi vil da være i stand til å uttrykke $x$ fra planets likning: $$\begin{cases} x = 4 + 2s - 3t \\ y = s \\ z = t,\end{cases}\text{ }\text{ }s,t\in\mathbb{R}.$$
Maoam
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 30/08-2017 21:30

Kan jeg spørre hvordan du kom frem til det svaret? Jeg skal ærlig si at jeg klarer ikke å se det :/
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

Maoam skrev:Kan jeg spørre hvordan du kom frem til det svaret? Jeg skal ærlig si at jeg klarer ikke å se det :/
Vi erklærer simpelthen at $y=s$ og $z=t$. Fra planets likning har vi at $x − 2y + 3z = 4$, så $x = 4 + 2y - 3z$. Derav $x = 4 + 2s - 3t$, ettersom vi har satt $y=s$ og $z=t$.
Maoam
Noether
Noether
Innlegg: 44
Registrert: 30/08-2017 21:30

åja, skjønner :) det var en veldig god måte til å løse oppgaven på :) takk skal du ha! Ha en fortsatt fin helg! :D
Svar