Finne maks verdi av hengende vekt i free-body diagram

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
y148yhqi9hih

Jeg er på oppgaven:

Bilde

Fra boken University Physics with Modern Physics 14 ed. Men står fast etter jeg har funnet alle kreftene.
Så jeg har tegnet et free-body diagram og funnet vinklene/kreftene:

Bilde

Her finner jeg at:

[tex]Totalx = T2 \cdot cos(60) - T1 \cdot cos(60)[/tex]
[tex]Totaly = T1 \cdot sin(60) + T2 \cdot sin(60) - mg[/tex]

Siden det ikke er noe akselerasjon på systemet så sier jeg også at [tex]summen av kreftene = 0[/tex].

Deretter skal finne [tex]w[/tex] med hensyn på [tex]T1[/tex] og [tex]T2[/tex] men jeg er stuck og har enkelte spørsmål.

- Hvordan skal jeg finne [tex]T1[/tex] og [tex]T2[/tex] når jeg ikke kjenner masse? Da får jeg ikke regnet ut [tex]Totaly[/tex] for dermed å bli gitt muligheten til å finne [tex]T1[/tex] og [tex]T2[/tex] algebraisk?
- Jeg har sett noen eksempler på Youtube, men her regner de i [tex]x[/tex]-retning, men hvordan er det lov da kreftene virker i [tex]y[/tex]-retning?
- Om jeg eventuelt finner verdiene til de ukjente i [tex]y[/tex]-retning, skal jeg bare regne ut [tex]Totaly[/tex] og si at dette er maks verdien for vekta?

I følge fasit er dette svarene:
Bilde

Noe som gir mening. Men jeg ser virkelig ikke hvordan jeg skal komme videre med problemet. Kunne jeg fått hjelp med denne oppgaven vær så snill?
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

Hint: Hvilke av de to strengene vil få den største spenningen ([tex]5000 N[/tex]) først? Hva kan du si om [tex]T_1[/tex] og [tex]T_2[/tex] da?
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
520u0ruw0eujfwui0

Kake med tau skrev:Hint: Hvilke av de to strengene vil få den største spenningen ([tex]5000 N[/tex]) først?
Jeg vil anta at [tex]T1[/tex] vil få den største spenningen først, fordi den har større vinkel. Vil det si tilsvare at jeg på et punkt i utregningen kan anta at [tex]T1[/tex] settes som [tex]5000 N[/tex]?
Kake med tau
Dirichlet
Dirichlet
Innlegg: 159
Registrert: 05/02-2013 14:12
Sted: Fetsund

520u0ruw0eujfwui0 skrev:
Kake med tau skrev:Hint: Hvilke av de to strengene vil få den største spenningen ([tex]5000 N[/tex]) først?
Jeg vil anta at [tex]T1[/tex] vil få den største spenningen først, fordi den har større vinkel. Vil det si tilsvare at jeg på et punkt i utregningen kan anta at [tex]T1[/tex] settes som [tex]5000 N[/tex]?
Jepp! Og da kan du regne ut [tex]T_2[/tex]. Når de snakker om weight i oppgaven mener de nok hva gravitasjonskraften på legemet er ([tex]mg[/tex]), og da kan du bruke, som du har sagt, at summen av kreftene i både [tex]x[/tex]- og [tex]y[/tex]-retning er [tex]0[/tex] til å løse for [tex]mg[/tex].
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the $\otimes$ symbol." - en professor ved Standford
sdpujg09difujg9fg

Så da bruker jeg rett og slett [tex]Totalx[/tex] og setter [tex]T1[/tex] som [tex]5000N[/tex] for å finne [tex]weight[/tex]? Altså at jeg står med kreftene [tex]T2 \cdot cos(60) - T1 \cdot cos(60)[/tex]
Svar