Analyser

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
milka90

Hei :)

Vet ikke om det er noen her inne som kan hjelp meg med dette, men jeg prøver likevel. Jeg gjennomfører for øyeblikket et lite forskningsstudie på forekomst av symptomer på en sykdom i en bestemt gruppe mennesker. Jeg har gjennomført en spørreundersøkelse og har fått 46 svar. Jeg skal først og fremst sjekke om forekomsten av symptomer er høyere i gruppa enn i den øvrige befolkningen. Jeg skal videre sjekke om kjønn, fysiske smerter, fysisk aktivitet, alder osv. har noe å si for forekomsten av symptomer. Dette er en tverrsnittstudie. Alle variablene er kategoriserte.

Jeg har lagt inn alt datamaterialet i SPSS, men her stopper det opp. Jeg sliten med å finne ut hvilke analyser jeg burde kjøre, da vi ikke har fått tilstrekkelig statistikkundervisning i forkant. Jeg har lest mye statistikk de siste dagene, men synes dette er veldig komplisert. I spørreskjemaet spør jeg deltakerne om de har opplevd 7 ulike symptomer. Burde disse variablene slås sammen når resultatene skal presenteres?
Ut fra det jeg har lest tenker jeg at det kan være gunstig å bruke logistisk regresjon, samt å beregne Odds ratio for de ulike variablene. Er jeg inne på noe?
Svar