Divergensfritt vektorfelt

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
mattelise
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 13/03-2018 12:59

Hei :) Jeg sliter litt med følgende oppgave:
For hvilke verdier av k er vektorfeltet 7xye^(ky) - 4ye^(ky) + 4ze^(ky) divergensfritt?

Jeg har regnet ut partiellderiverte, og sitter igjen med dette uttrykket: e^(ky)(7-4ky)
Forstår jeg det riktig hvis jeg nå skal sette dette uttrykket = 0? Kunne trengt litt hjelp her.
Mentos
Noether
Noether
Innlegg: 35
Registrert: 09/02-2018 17:07

Ja. Hvis det du har skrevet opp er summen av de partiellderiverte skal du finne når dette er 0. Merk at eksponensialen aldri blir 0 for noen verdier av [tex]k[/tex], så du trenger [tex]7-4ky=0[/tex].
mattelise
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 13/03-2018 12:59

Takk for svar! Men hva gør jeg med y'en i dette uttrykket, siden det er verdien av k jeg skal ha?
Anonymbruker

Prøv med 7/4 som svar. Tror du må sjekke derivasjonen på nytt igjen. Du skal få ye^ky(7-4k) = 0. Da er det veldig lett å se når det blir null :)
mattelise
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 13/03-2018 12:59

Ah, det stemmer :) Ser hva jeg har gjort feil nå. Tusen takk!
Svar