Volum av omdreiningslegeme

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Jerry

Find the volume generated by rotating about the x-axis the region lying under the astroid x=a*cos[sup]3[/sup]t and y=a*sin[sup]3[/sup]t and above the x-axis.

V = [pi][/pi] [itgl][/itgl] [sub]a[/sub][sup]b[/sup] g(t)[sup]2[/sup] *f'(t) dt, er formelen som gjelder. Men det jeg ikke skjønner er at jeg skal rotere området under og over x-aksen om x-aksen, hvordan lar det seg gjøre? Som regel er det bare det over ELLER under som skal roteres. Og hvordan skal jeg finne grensene?

Jeg vil gjerne ha litt guideing, men ikke svaret.
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Det området du skal rotere, er det som befinner seg over x-aksen og under grafen til astroiden. Integrasjonsgrensene er de to t-verdiene i intervallet [0,2[pi][/pi]) som gir y(t)=0, dvs. sint=0. Altså blir t=0 og t=[pi][/pi] integrasjonsgrensene.
Jerry

Jeg kunne faktisk tenkt meg og sett utregningen også, da jeg ikke får den til. :oops:
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Nå er

[g(t)][sup]2[/sup]*f'(t) = [asin[sup]3[/sup]t][sup]2[/sup]*(acos[sup]3[/sup]t)' = (a[sup]2[/sup]sin[sup]6[/sup]t)*(3acos[sup]2[/sup]t*(-sint)) = -3a[sup]3[/sup] sin[sup]7[/sup]t cos[sup]2[/sup]t.

Dermed blir volumet

V = -3[pi][/pi]a[sup]3[/sup] [itgl][/itgl] sin[sup]7[/sup]t cos[sup]2[/sup]t dt ... t=[pi][/pi]->0 (Bruker substitusjonen u=cost)
= -3[pi][/pi]a[sup]3[/sup] [itgl][/itgl] sin[sup]7[/sup]t u[sup]2[/sup] du/(-sint) ... u=cos[pi][/pi]->cos0
= 3[pi][/pi]a[sup]3[/sup] [itgl][/itgl] sin[sup]6[/sup]t u[sup]2[/sup] du ... u=-1->1
= 3[pi][/pi]a[sup]3[/sup] [itgl][/itgl] (1 - u[sup]2[/sup])[sup]3[/sup]*u[sup]2[/sup] du ... u=-1->1
= 3[pi][/pi]a[sup]3[/sup] [itgl][/itgl] u[sup]2[/sup] - 3u[sup]4[/sup] + 3u[sup]6[/sup] - u[sup]8[/sup] du ... u=-1->1
= 3[pi][/pi]a[sup]3[/sup] [u[sup]3[/sup]/3 - 3u[sup]5[/sup]/5 + 3u[sup]7[/sup]/7 - u[sup]9[/sup]/9] ... u=-1->1
= 6[pi][/pi]a[sup]3[/sup] (1/3 - 3/5 + 3/7 - 1/9)
= 6[pi][/pi]a[sup]3[/sup] (105 - 189 + 135 - 35)/315
= 6[pi][/pi]a[sup]3[/sup]*(16/315).
= 32[pi][/pi]a[sup]3[/sup]/105.
Jerry

Åiåi, her får jeg virkelig si takk, det var flott og grundig ført, det nok nok litt tid. Takk for hjelpen, "integrasjonskurset" - også kalt analyse, fortsetter!

mvh Jerry
Svar