Andreordens diff.likning.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Myron
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 02/03-2018 22:08

Matte 7.png
Matte 7.png (22.19 kiB) Vist 1098 ganger
Matte 8.jpg
Matte 8.jpg (64.66 kiB) Vist 1098 ganger
Hei, har prøvd meg på denne diff.likningen. Føler at det her ble for lett, og lurer på hvordan man skal gjøre den.
Myron
Noether
Noether
Innlegg: 42
Registrert: 02/03-2018 22:08

Fant en skrivefeil. Skal være [tex](r-\sqrt{u})(r+\sqrt{u})=0[/tex]
Hvis jeg da går videre får jeg: [tex]y=C_1*e^{\sqrt{\frac{2}{x}}}+C_2*e^{\sqrt{-\frac{2}{x}}}[/tex].
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Diff.likningen du presenterer kalles en Euler-Cauchy-likning. Det ser ut som at du har prøvd å løse diff.likningen med løsningsmetoden for andre ordens diff.likninger med konstante koeffisienter, men dette er ikke tilfellet her; $x^2$ er jo ikke konstant. Selv om det er en annen type likning er løsningsmetoden ganske lik som den du bruker i sammenheng med 2. ordens diff.likninger med konstante koeffisienter.

Diff.likningen er ekvivalent med $$x^2y'' - 2y = 0$$ Anta at $y=x^m$ er en løsning på diff.likningen. Da er $y''=m(m-1)x^{m-2}$, substituerer vi dette inn i likningen får vi $$x^2(m(m-1)x^{m-2}) - 2x^m = m(m-1)x^m - 2x^m = x^m(m^2-m-2) =0$$ Anta videre wlog at $x \neq 0$, da $\nexists m$ som er slik at $x^m=0$, og da må løsningen på den omformete diff.likningen være gitt ved $$m^2-m-2=0$$ Som har løsningsmengden $\{-1,2\}$. Substituerer vi nå tilbake ser vi at $$y_1= c_1 x^{-1} = \frac{c_1}{x} \qquad \text{og} \qquad y_2 = c_2x^2$$ er to spesielle løsninger på diff.likningen, så $$y=\frac{c_1}{x} + c_2x^2$$ er den generelle løsningen på diff.likningen.
Svar