Refleksjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Guatemala

Når vi ser en refleks i et vindu, ser vi ofte to bilder bitte litt forskjøvet i forhold til hverandre. Hva
skyldes dette? Har du sett mer enn to bilder av og til?
Gjest

Har du et eksempelbilde? Jeg kan tenke meg at grunnen er at vinduet ikke er helt flatt, men har en tykkelse eller flere lag. De to bildene er refleksjonen fra de to planene eller fremre og bakre overflate til vinduet. Nå igjen er det bare en gjetning så ta det med en klype salt. Dette er jo egentlig ikke et mattespørsmål, men håper du fikk svar likevel.
Guatemala

Gjest skrev:Har du et eksempelbilde? Jeg kan tenke meg at grunnen er at vinduet ikke er helt flatt, men har en tykkelse eller flere lag. De to bildene er refleksjonen fra de to planene eller fremre og bakre overflate til vinduet. Nå igjen er det bare en gjetning så ta det med en klype salt. Dette er jo egentlig ikke et mattespørsmål, men håper du fikk svar likevel.
Fant ut av det selv ja.

Ingen eksempelbilde. Tror det har noe med delvis refleksjon og delvis transmisjons-fenomenet når man har en innkommende lysstråle.
Svar