Oppgave i)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei
Hva er løsningen på oppgave i) ?
https://imgur.com/VffmZk1
reneask
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 03/01-2018 18:00

Gjest skrev:Hei
Hva er løsningen på oppgave i) ?
https://imgur.com/VffmZk1

Du skal løse 4 linjeintegraler og summere de.
Gjest

Dette var nytt for meg, kunne du vise er du snill? Hadde blitt kjempeglad reneask
Gjest

Hvordan ser en av disse linjeintegralene ut da? Hvordan setter jeg dem opp? Skal jeg involvere Greens teorem? Hvordan, please kan du løse den for meg please i beg uu
reneask
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 03/01-2018 18:00

Gjest skrev:Hvordan ser en av disse linjeintegralene ut da? Hvordan setter jeg dem opp? Skal jeg involvere Greens teorem? Hvordan, please kan du løse den for meg please i beg uu

Jeg kan vi hvordan det første linjeintegralet gjøres, de 3 andre vil ha en analog fremgangsmåte. Kurven [tex]\lambda_1[/tex] er parametrisert ved $\boldsymbol{r}_1(t) = (0,t)$.
for $t \in [0,a]$

Vi har $$ \boldsymbol{F}(x,y) = (y,x) $$

Linjeintegralet er da gitt ved formelen

$$ \int_{\lambda_1} \boldsymbol{F}\cdot d\boldsymbol{r} = \int\limits_{t_0}^{t_1} \boldsymbol{F}(\boldsymbol{r}_1(t))\cdot\frac{d\boldsymbol{r_1}}{dt}dt = \int\limits_{0}^{a} \boldsymbol{F}(\boldsymbol{r}_1(t))\cdot\boldsymbol{v}dt $$

Vi har at

$$\boldsymbol{F}(\boldsymbol{r}_1(t)) = \boldsymbol{F}(0,t) = (t,0) $$

og

$$ \boldsymbol{v} = \frac{d\boldsymbol{r}_1}{dt} = (0,1) $$

Da blir integralet

$$ \int\limits_{0}^{a} (t,0)\cdot(0,1) \ dt = 0$$

Fremgangsmåten er analog for de fleste linjeintegraler av vektorfelt.
Gjest

Ja, og etter at jeg regner alle integralene, hvordan regner jeg ut integralet over hele da?
Gjest

Men er ikke integralet av 0 lik en konstant C da? Altså integralet ditt blir C og ikke 0 ?
Gjest

og hvordan løser jeg oppgave h), altså hvordan finner jeg ekstremalverdier over hele trapeset T?
reneask
Cayley
Cayley
Innlegg: 85
Registrert: 03/01-2018 18:00

Gjest skrev:Ja, og etter at jeg regner alle integralene, hvordan regner jeg ut integralet over hele da?

Du summerer de.
Gjest

hahaha ja det var det jeg gjorde, men er ikke integralet av 0 lik C? Altså skal man ta med C i svaret eller ikke?
Gjest

Hvordan løste du denne andre oppgaven da?
h) Finn ekstremalverdier over hele trapeset T?
Svar