Størrelse sylinder

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Simenner

En sylindrisk vannbeholder skal ha volumet V = 473 liter = 473 dm3
. Vannbeholderens indre høyde
skal være 4 ganger så stor som den indre radiusen. Maksimalt vanntrykk i beholderen vil bli p = 6,0
bar. Platematerialet i beholderen er godkjent for en maksimal strekkspenning σmax = 44,6 N/mm2
a) Lag en enkel figur av beholderen hvor du skriver inn størrelsene i oppgaveteksten og de
størrelsene som det spørres etter i resten av oppgaven.

Hvilken formel er relevant her?
Gjest

De spør vel ikke om noen formel, men de ber deg om å tegne en figur med de størrelsene oppgaven oppgir.
Hva resten av oppgaven spør om må du nesten fortelle meg.
Simenner

Gjest skrev:De spør vel ikke om noen formel, men de ber deg om å tegne en figur med de størrelsene oppgaven oppgir.
Hva resten av oppgaven spør om må du nesten fortelle meg.
Nei. Det er sant. Men det jeg egentlig spør om er vel hvordan jeg finner ut størrelsen på beholderen?
Hvordan går jeg fram?
Jørrian
Cayley
Cayley
Innlegg: 80
Registrert: 13/03-2018 21:25

V=h*pi*r^2
Sett inn:
h=4r og du får en 3. grads ligning som kan løses.

I den andre oppgaven må du nok beregne indre areal først. A=2*pi*r*h
Simenner

Hei. Takk for svar. Har tenkt noe i den duren selv. Men har jo kun oppgitt volum. Jeg vet verken radius eller høyde. Men vet det finnes en formel for å finne veggtykkelse. Kan man snu den for å finne diameter? Om jeg finner diameter finner jeg jo høyde også.
Svar