Kurveintegral

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei,
Hva er løsningen på denne?

Bilde
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Gjest skrev:Hei,
Hva er løsningen på denne?

Bilde

Hva har du prøvd...?
Gjest

Jeg fant kun gradienten og skrevet den i oppgaven. Men skjønner ikke hvordan jeg skal beregne kurveintegralet av gradienten langs den rette linjen mellom [tex](0,0)[/tex] og [tex](\pi,\pi)[/tex]

Kan du vise løsningen på denne?
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Jeg er ganske ny til dette feltet selv, så utnytter sjansen til å samtidig sjekke om jeg har forstått linjeintegralet riktig. Gjerne rop ut hvis jeg gjør noe feil.

Fundamentalteoremet for linjeintegralet gjør denne oppgaven ganske enkel: Hvis $\textbf{F} = \nabla f$ er et gradientfelt og $\mathcal{C}$ er en hvilken som helst kurve med endepunkter $a=(x_1,y_1)$ og $b=(x_2,y_2)$, er $$\int_{\mathcal{C}} \textbf{F} \, \text{d}\textbf{r} = f(x_2,y_2) - f(x_1,y_1)$$ I din oppgave ønsker du å regne ut $$\int_{\mathcal{C}} \nabla f \, \text{d}\textbf{r}$$ der kurven $\mathcal{C}$ er linjesegmentet med endepunkter $(0,0)$ og $(\pi, \pi)$. Da har vi av fundamentalteoremet for linjeintegralet at $$\int_{\mathcal{C}} \nabla f \, \text{d}\textbf{r}= f(\pi, \pi) - f(0,0) = -\pi$$

Legg også merke til at vi kunne regnet ut linjeintegralet ved å paramterisere kurven. La $\textbf{r}(t)=[x, x]$, der $x \in [0,\pi]$, og $\mathcal{C}$ linjesegmentet med endepunkter $(0,0)$ og $(\pi, \pi)$. Da blir utregningen som følger $$\int_{\mathcal{C}} \nabla f \, \text{d}\textbf{r} = \int_0^\pi (\cos y+ y \cos x)\,\text{d}x + (-x \sin y + \sin x) \, \text{d}y = \int_0^\pi (\cos + x\cos x - x \sin x + \sin x) \, \text{d}x = x(\sin x + \cos x) \rvert_0^\pi = -\pi$$

Kay: hvilke eksamener kom du opp i? Fikk du R2?
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Markus skrev:Jeg er ganske ny til dette feltet selv, så utnytter sjansen til å samtidig sjekke om jeg har forstått linjeintegralet riktig. Gjerne rop ut hvis jeg gjør noe feil.

Fundamentalteoremet for linjeintegralet gjør denne oppgaven ganske enkel: Hvis $\textbf{F} = \nabla f$ er et gradientfelt og $\mathcal{C}$ er en hvilken som helst kurve med endepunkter $a=(x_1,y_1)$ og $b=(x_2,y_2)$, er $$\int_{\mathcal{C}} \textbf{F} \, \text{d}\textbf{r} = f(x_2,y_2) - f(x_1,y_1)$$ I din oppgave ønsker du å regne ut $$\int_{\mathcal{C}} \nabla f \, \text{d}\textbf{r}$$ der kurven $\mathcal{C}$ er linjesegmentet med endepunkter $(0,0)$ og $(\pi, \pi)$. Da har vi av fundamentalteoremet for linjeintegralet at $$\int_{\mathcal{C}} \nabla f \, \text{d}\textbf{r}= f(\pi, \pi) - f(0,0) = -\pi$$

Legg også merke til at vi kunne regnet ut linjeintegralet ved å paramterisere kurven. La $\textbf{r}(t)=[x, x]$, der $x \in [0,\pi]$, og $\mathcal{C}$ linjesegmentet med endepunkter $(0,0)$ og $(\pi, \pi)$. Da blir utregningen som følger $$\int_{\mathcal{C}} \nabla f \, \text{d}\textbf{r} = \int_0^\pi (\cos y+ y \cos x)\,\text{d}x + (-x \sin y + \sin x) \, \text{d}y = \int_0^\pi (\cos + x\cos x - x \sin x + \sin x) \, \text{d}x = x(\sin x + \cos x) \rvert_0^\pi = -\pi$$

Kay: hvilke eksamener kom du opp i? Fikk du R2?
Aye, ble trekt opp i R2, nynorsk og hovedmål, så er nesten sjeleglad. Håpa litt på Fysikk 2 også, men er fornøyd med R2 :D
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Kay skrev:Aye, ble trekt opp i R2, nynorsk og hovedmål, så er nesten sjeleglad. Håpa litt på Fysikk 2 også, men er fornøyd med R2 :D
Da fikk vi samme trekk! Hvordan gikk det i dag, og i går? Og lykke til på mandag! :D
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Markus skrev:
Kay skrev:Aye, ble trekt opp i R2, nynorsk og hovedmål, så er nesten sjeleglad. Håpa litt på Fysikk 2 også, men er fornøyd med R2 :D
Da fikk vi samme trekk! Hvordan gikk det i dag, og i går? Og lykke til på mandag! :D

Nynorskoppgavene i år var noe dritt ut av en annen verden, hovedmål derimot hadde fantastiske oppgaver. Spesielt den reklameanalysen, der fikk jeg ranta litt om hvor forferdelig Nestlé er og hvor falsk reklamekampanjen deres er :lol:
Masse lykke til på mandag ja!
Gjest

Da jeg gikk på videregående fikk jeg klar beskjed om at reklameanalyse er plankeoppgave og automatisk 3. Egentlig var vel alt utenom litteraturhistorie plankeoppgaver. Får håpe at det ikke fortsatt er slik.
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Gjest skrev:Da jeg gikk på videregående fikk jeg klar beskjed om at reklameanalyse er plankeoppgave og automatisk 3. Egentlig var vel alt utenom litteraturhistorie plankeoppgaver. Får håpe at det ikke fortsatt er slik.
Alle oppgavene har ulike vurderingskriterier og det skal være like mulig å oppnå 6 på en analyse av sammensatt tekst/reklame som det skal være å få det på en diktanalyse.
Svar