Hvordan regner man Curl (F)?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Betrakt vektorfeltet [tex]F(x, y) = yx^{\frac{4}{3}} , y^{\frac{3}{2}} + x^3[/tex]
i xy -planet.
a) Beregn sirkulasjonen curl(F) til feltet. Er feltet konservativt?

Jeg prøver sånn:
[tex]Curl (F) = 3x^2 - x^{\frac{4}{3}} = 0[/tex]

Skulle jeg ikke få tall i stede for variabler? Er jeg helt på villspor eller? Kan noen regne og vise, skjønner ikke det.
Gjest

Nei, du skal ikke få ut et tall, men en vektor. 0 er her nullvektoren [tex]\vec{0}[/tex]
Curl av et todimensjonalt vektorfelt kan føres opp på følgende måter:

[tex]Curl(\vec{F})=\nabla\times \vec{F}=[0,0]=\vec{0}=0\cdot \vec{i}+0\cdot \vec{j}[/tex]

Ettersom Curl av ditt vektorfelt er lik nullvektoren, betyr det at vektorfeltet er rotasjonsfritt, og dermed konservativt.
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Gjest skrev:Nei, du skal ikke få ut et tall, men en vektor. 0 er her nullvektoren [tex]\vec{0}[/tex]
Curl av et todimensjonalt vektorfelt kan føres opp på følgende måter:

[tex]Curl(\vec{F})=\nabla\times \vec{F}=[0,0]=\vec{0}=0\cdot \vec{i}+0\cdot \vec{j}[/tex]

Ettersom Curl av ditt vektorfelt er lik nullvektoren, betyr det at vektorfeltet er rotasjonsfritt, og dermed konservativt.
Hvordan får du at curlen blir 0? Curlen blir enkelt og greit $3x^2-x^{4/3}$. Legg merke til at curl av en $2D$ vektor er et skalarfelt, mens curl av en $3D$ vektor er et vektorfelt i $3D$.
Gjest

Eclipse skrev:
Gjest skrev:Nei, du skal ikke få ut et tall, men en vektor. 0 er her nullvektoren [tex]\vec{0}[/tex]
Curl av et todimensjonalt vektorfelt kan føres opp på følgende måter:

[tex]Curl(\vec{F})=\nabla\times \vec{F}=[0,0]=\vec{0}=0\cdot \vec{i}+0\cdot \vec{j}[/tex]

Ettersom Curl av ditt vektorfelt er lik nullvektoren, betyr det at vektorfeltet er rotasjonsfritt, og dermed konservativt.
Hvordan får du at curlen blir 0? Curlen blir enkelt og greit $3x^2-x^{4/3}$. Legg merke til at curl av en $2D$ vektor er et skalarfelt, mens curl av en $3D$ vektor er et vektorfelt i $3D$.
Det lurer jeg også på. Men hvis Curl er $3x^2-x^{4/3}$. Betyr det at vektorfeltet er konservativ?
Eclipse
Cantor
Cantor
Innlegg: 138
Registrert: 19/01-2014 20:00

Gjest skrev:
Eclipse skrev:
Gjest skrev:Nei, du skal ikke få ut et tall, men en vektor. 0 er her nullvektoren [tex]\vec{0}[/tex]
Curl av et todimensjonalt vektorfelt kan føres opp på følgende måter:

[tex]Curl(\vec{F})=\nabla\times \vec{F}=[0,0]=\vec{0}=0\cdot \vec{i}+0\cdot \vec{j}[/tex]

Ettersom Curl av ditt vektorfelt er lik nullvektoren, betyr det at vektorfeltet er rotasjonsfritt, og dermed konservativt.
Hvordan får du at curlen blir 0? Curlen blir enkelt og greit $3x^2-x^{4/3}$. Legg merke til at curl av en $2D$ vektor er et skalarfelt, mens curl av en $3D$ vektor er et vektorfelt i $3D$.
Det lurer jeg også på. Men hvis Curl er $3x^2-x^{4/3}$. Betyr det at vektorfeltet er konservativ?
.

Nei, curlen må være $0$ for at vektorfeltet skal være konservativt.
Gjest

Ecplise, du har selvsagt rett! Jeg vet ikke helt hva jeg tenkte da jeg skrev det der, og heldigvis rettet du det opp til den korrekte formuleringen. Curl til et 3D vektorfelt er et vektorfelt i seg selv, og regnes ut med kryssproduktet av nabla og vektorfeltet, mens curl av 2D vektorfelt blir rett og slett et skalarfelt som i denne oppgaven.
Gjest

Eclipse skrev: Nei, curlen må være $0$ for at vektorfeltet skal være konservativt.
Så vektoren er ikke konservativ?
Svar