Beregning av matrise exopnensial

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Casper
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 01/08-2018 22:48

Hei, sliter litt med å forstå utregning av matrise exponensialer, noen som kan hjelpe?

Legger ved en prinsipell oppgave(grå) jeg gjerne skulle ha lært fremgangsmåten på, har prøvd bruke av symbolab og wolfram men ingen av disse ser ut til å takle exp(matrise).

Har prøvd å legge inn alle som matriser og multiplesere De to første og deretter den tredje men det gir ikke riktig svar i forhold til en konkret oppgave jeg har.

Legger ved "reversed engineered" versjonen av den hvordan denne er beregnet i en fasit men forstår ikke hvorfor det blir slik(svart).
Vedlegg
Skjermbilde 2018-08-01 kl. 23.05.21.png
Skjermbilde 2018-08-01 kl. 23.05.21.png (12.75 kiB) Vist 1880 ganger
Skjermbilde 2018-08-01 kl. 22.53.35.png
Skjermbilde 2018-08-01 kl. 22.53.35.png (21.51 kiB) Vist 1880 ganger
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

Casper skrev:Hei, sliter litt med å forstå utregning av matrise exponensialer, noen som kan hjelpe?

Legger ved en prinsipell oppgave(grå) jeg gjerne skulle ha lært fremgangsmåten på, har prøvd bruke av symbolab og wolfram men ingen av disse ser ut til å takle exp(matrise).

Har prøvd å legge inn alle som matriser og multiplesere De to første og deretter den tredje men det gir ikke riktig svar i forhold til en konkret oppgave jeg har.

Legger ved "reversed engineered" versjonen av den hvordan denne er beregnet i en fasit men forstår ikke hvorfor det blir slik(svart).
Skrekkelig notasjon å bruke $e$ for både den eksponentielle konstanten og for en generisk variabel. Jeg skriver $\exp$ for eksponentialfunksjonen.

$$\begin{align*} \begin{bmatrix} a & b \\ c & d \end{bmatrix} \exp\left(\begin{bmatrix} \lambda_1 & 0 \\ 0 & \lambda_2\end{bmatrix}\right)\begin{bmatrix}e & f \\ g & h \end{bmatrix} & = \begin{bmatrix} a & b \\ c & d \end{bmatrix} \begin{bmatrix} \exp(\lambda_1) & 0 \\ 0 & \exp(\lambda_2)\end{bmatrix}\begin{bmatrix}e & f \\ g & h \end{bmatrix} \\ & = \begin{bmatrix} a\exp(\lambda_1) & b\exp(\lambda_2) \\ c\exp(\lambda_1) & d\exp(\lambda_2) \end{bmatrix}\begin{bmatrix} e & f \\ g & h\end{bmatrix} \\ & = \begin{bmatrix} a\exp(\lambda_1)e + b\exp(\lambda_2)g & a\exp(\lambda_1)f + b\exp(\lambda_2)h \\ c\exp(\lambda_1)e + d\exp(\lambda_2)g & c\exp(\lambda_1)f + d\exp(\lambda_2)h\end{bmatrix}.\end{align*}$$
Gjest

Det var ikke værre en vanlig matrise multiplikasjon nei, jeg trodde det var en eller annen regel jeg hadde oversett. Da har jeg nok bare blingsa med noen egenvektorer, takk :)
Svar