Matematikk1; manglende kunnskap (spes. funk m delt forskrift

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
sGreenfield

Hei! Jeg har i år begynt på NTNU, og har nå matte1. Synes det som blir gått gjennom er passe greit. Men! Jeg merker at det er visse ting jeg ikke har forståelse for, og da særlig en ting som gjentar seg i mange oppgaver; funksjoner med delt forskrift / funksjonsinntrykk med absoluttverdi. Og da også det med definisjonsverdi, eller ja slik hvor x er definert.. Noen som vet om en god måte å få inn dette på? Og eventuelt alt annet det tas for gitt at jeg kan....

Er ca. 2 uker siden vi startet matteforelesningene, men føler allerede at jeg faller litt bak. Er villig til å jobbe mange kvelder og helger for å 'hente meg inn' og få bedre forutsetninger for å lykkes/forstå noe...
sGreenfield

Er klar over at det kanskje er litt 'for sent' å bygge et godt bunnfundament nå.. Men vil prøve så godt jeg kan i hvert fall. Skal jo uansett ha matte2 og 3 til våren, så kan i hvert fall prøve å stille forberedt det.

Det jeg har hatt av matte før er s1+s2 (5) og Math100 på NMBU (A) (i fjor). Burde jo egentlig kunne noe, men føler jeg ikke kan det...

Kan legge til at hvis jeg leser hele kapittelet veldig grundig føler jeg at jeg forstår en del, men det tar jo ganske lang tid...
Og det jeg må få mest koll på 1. er i hvert fall funksjoner med delt forskrift, hvordan man leser de og hva det "betyr".
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Funksjoner med delt forskrift er ganske rett frem. De sier at funksjonen har forskjellige definisjoner avhengig av hvilken verdi variabelen har.

For eksempel kan vi si at $f(x) = \begin{cases}
x^2 && x > 5 \\
x+1 && x \leq 5
\end{cases}$

Her sier vi at dersom $x>5$, så er $f(x) = x^2$.

Dersom $x \leq 5$ vil $f(x) = x+1$.

Prøv her å regne ut $f(3), f(5), f(7)$. Hvilke svar får du?
Bilde
Svar