integrasjon med u-substitusjon
Lagt inn: 25/09-2018 14:37
Heihei!
Driver å regner meg gjennom litt oppgaver. Men lurer litt på en ting. I oppgave 5.6.1 i Adams Calculus [tex]\int e^{5-2x}dx[/tex]
, som man skal evaluere, eller ja, integrere, så får man "[tex]-\frac{1}{2}e^{5-2x}+C[/tex]
". Får det til og skjønner det litt ved å bruke u, men det jeg ikke skjønner er hvorfor man ikke bruker regel 17. på side 320 på et eller annet vis? (den sier [tex]\int e^{ax}dx=\frac{1}{a}e^{ax}+C[/tex]
(muligens et litt dumt spørsmål... men ja, skjønner det bare ikke helt. For når man underveis har [tex]-\frac{1}{2}\int e^{u}du[/tex], hvorfor bruker man feks ikke nevnte regel? (eller kanskje man gjør det?... ) fikk i hvert fall riktig svar ved å bare substituere inn u igjen... og plusse på C...)
(lurer også på om jeg ikke kanskje arbeider litt feil med stoffet? (er matte1 ntnu) leser gjennom alt i boka som er pensum, og gjør alle deloppgavene der. men tar veldig lang tid.. men føler jeg ikke forstår så mye av kun forelesning + en liten øving (og hvordan skal jeg i det hele tatt forstå øvingen ordentlig uten å ha arbeidet særlig med stoffet..). Kanskje jeg er for vant til metoden fra vgs, hvor læring skjer gjennom oppgaver..
Driver å regner meg gjennom litt oppgaver. Men lurer litt på en ting. I oppgave 5.6.1 i Adams Calculus [tex]\int e^{5-2x}dx[/tex]
, som man skal evaluere, eller ja, integrere, så får man "[tex]-\frac{1}{2}e^{5-2x}+C[/tex]
". Får det til og skjønner det litt ved å bruke u, men det jeg ikke skjønner er hvorfor man ikke bruker regel 17. på side 320 på et eller annet vis? (den sier [tex]\int e^{ax}dx=\frac{1}{a}e^{ax}+C[/tex]
(muligens et litt dumt spørsmål... men ja, skjønner det bare ikke helt. For når man underveis har [tex]-\frac{1}{2}\int e^{u}du[/tex], hvorfor bruker man feks ikke nevnte regel? (eller kanskje man gjør det?... ) fikk i hvert fall riktig svar ved å bare substituere inn u igjen... og plusse på C...)
(lurer også på om jeg ikke kanskje arbeider litt feil med stoffet? (er matte1 ntnu) leser gjennom alt i boka som er pensum, og gjør alle deloppgavene der. men tar veldig lang tid.. men føler jeg ikke forstår så mye av kun forelesning + en liten øving (og hvordan skal jeg i det hele tatt forstå øvingen ordentlig uten å ha arbeidet særlig med stoffet..). Kanskje jeg er for vant til metoden fra vgs, hvor læring skjer gjennom oppgaver..