Løs likningen Ax=b (matriseoperasjon)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
matte3-innlevering

A=[tex]\begin{pmatrix} 0 & 1 & 1 & 0 & 0 & 0 & 1\\ 0 & 0 & 0 & 0 & 1 & 0 & 1\\ 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 1 & 1\\ 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 & 0 \end{pmatrix}[/tex], og b= [tex]\begin{pmatrix} 0\\ 0\\ 0\\ 0\\ \end{pmatrix}[/tex]

Løs Ax=b
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Du kan ikke bare komme her med en oppgave og kreve et svar. Du må vise hva du har tenkt, og hvor du sitter fast. Ingen gidder å gjøre øvingene dine for deg. Når det er sagt er det bare å sette opp likningssystemet tilknyttet den koeffisientmatrisa du er gitt, så vil du fort komme fram til svaret. Hvis du ikke vet hvordan du skal gjøre dette, kan du spørre når du står fast
matte3-innlevering

Markus skrev:Du kan ikke bare komme her med en oppgave og kreve et svar. Du må vise hva du har tenkt, og hvor du sitter fast. Ingen gidder å gjøre øvingene dine for deg. Når det er sagt er det bare å sette opp likningssystemet tilknyttet den koeffisientmatrisa du er gitt, så vil du fort komme fram til svaret. Hvis du ikke vet hvordan du skal gjøre dette, kan du spørre når du står fast
ok, jeg beklager, var litt lat når jeg skrev det. Men er ikke interessert i noe svar bare fremgangsmåte egt. Jeg har fire sider med notater, ulike utregninger og likningssystemer jeg kunne vist, men ja, jeg sitter bare fast egt.
Gjest

har ikke denne innleveringen vært
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Altså, jeg kan prøve å hjelpe deg litt på veien. Gitt et likningssystem $$\begin{alignat*}{2} a_{11}x_1+a_{12}x_2 + \dots + a_{1k}x_k &= b_1 \\ a_{21}x_1+a_{22}x_2 + \dots + a_{2k}x_k &= b_2 \\ & \, \, \vdots \\ a_{n1}x_1+a_{n2}x_2+\dots+a_{nk}x_k &= b_k \end{alignat*}$$ kan vi skrive dette i matriseform som $A\mathbf{x} = \mathbf{b}$. Altså det vil si $$\begin{pmatrix} a_{11} & a_{12} & \cdots & a_{1k} \\ a_{21} & a_{22} & \dots & a_{2k} \\ \vdots & \vdots & \ddots & \vdots \\ a_{n1} & a_{n2} & \cdots & a_{nk} \end{pmatrix} \begin{pmatrix} x_1 \\ x_2 \\ \vdots \\ x_k \end{pmatrix} = \begin{pmatrix} b_1 \\ b_2 \\ \vdots \\ b_k \end{pmatrix}$$ Hvordan kan du skrive om systemet ditt til et likningssystem? Dette vil være et ganske langt steg på veien, da koeffisientmatrisen $A$ allerede er ganske "tom" allerede.
Svar