Oppgavebok lineær algebra

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
sGreenfield

Hei! Jeg tar for tiden faget "matte 3", og lurer i den henseende på om noen vet om en norsk bok med en god del oppgaver som er å anbefale? Har jo lærerboken vi bruker, men vil veldig gjerne også ha noen andre kilder å se i. (føler jeg har behov for mengdetrening, sliter litt med å jobbe inn alle begrepene og klare å skjønne helt hva alt betyr. men denne uken fant jeg ut at "UDL" også har videoer i lineær algebra, som har hjulpet en god del, så må bare takke for det!)
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Jeg vet ikke om så mange norske bøker, men Flervariabel Analyse med Lineær Algebra av Lindstrøm & Hveberg kan jo være en grei bok. Er vel sånn ca 2 av kapitlene i boka som er bare lineær algebra, resten er flervariabel analyse (men lineær algebra dukker ofte opp der og!). Det ligger ut en gratis pdf av den her: https://www.uio.no/studier/emner/matnat ... VLAbok.pdf. Nå vet jeg ikke helt hvordan Matte 3 er i sammenligning med lineær algebraen vi har på BMAT, som er MA1201 Lineær algebra med geometri i høst og MA1202 Lineær algebra med anvendelser. Boka i førstnevnte fag, hadde i alle fall mange oppgaver og kan kanskje være av interesse for deg. Den heter Elementary Linear Algebra with Supplement Applications. Jeg har fortsatt denne boka hvis du vil kjøpe den.
Gjest

Markus skrev:Jeg vet ikke om så mange norske bøker, men Flervariabel Analyse med Lineær Algebra av Lindstrøm & Hveberg kan jo være en grei bok. Er vel sånn ca 2 av kapitlene i boka som er bare lineær algebra, resten er flervariabel analyse (men lineær algebra dukker ofte opp der og!). Det ligger ut en gratis pdf av den her: https://www.uio.no/studier/emner/matnat ... VLAbok.pdf. Nå vet jeg ikke helt hvordan Matte 3 er i sammenligning med lineær algebraen vi har på BMAT, som er MA1201 Lineær algebra med geometri i høst og MA1202 Lineær algebra med anvendelser. Boka i førstnevnte fag, hadde i alle fall mange oppgaver og kan kanskje være av interesse for deg. Den heter Elementary Linear Algebra with Supplement Applications. Jeg har fortsatt denne boka hvis du vil kjøpe den.
Tuusen takk! Lindstrøm & Hveberg-boka virket ganske midt i blinken (bare tittet kjapt over innholdsfortegnelsen og teksten). Skal sjekke ut boka på biblioteket først, men mulig et kjøp kan være interessant. Takk igjen!
Svar