Matematikk i kjemi universitetsnivå?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Mads TSGJ

Heisann!

Jeg skal om en stund begynne på kjemi bachelor(kanskje master etterhvert). Jeg har ganske godt tak på både 1T og R1 matte, men lurer på hvordan matten er i videre utdanning innen kjemi. Har noen erfaring med det?

Hvor vanskelig er matten? Hvilke konsepter brukes? Holder R1, eller helt andre konsepter jeg burde kunne?

Jeg gjør Kjemi 1 faget nå, og matten er veldig basic, synes jeg. Egentlig bare andregradslikninger, potenser og litt logaritmer.

Takk på forhånd!
Kay
Abel
Abel
Innlegg: 684
Registrert: 13/06-2016 19:23
Sted: Gløshaugen

Spørs veldig på hvor du skal studere kjemi egentlig.

Studerer du kjemi ved NTNU så er du vel nødt til å ha matte 1 & matte 2 som innebærer kalkulus og vektorkalkulus (dette bygger på R2-pensumet og krever vel R2 så vidt jeg vet).

Drar du derimot til UiO og lærer der så er du vel nødt til å ha MFA1 som innebærer noe av det samme (kalkulus og vektorkalkulus). Her blir du vel også nødt til å ta et innføringsemne i fysikk hvor du antakeligvis får bruk for trigonometri, kalkulus, plangeometri og vektorregning.

Tror @Janhaa kanskje kan utdype litt mer om dette da han har tidligere utdanning i kjemi (?)
baregooglet.

"Studerer du kjemi ved NTNU så er du vel nødt til å ha matte 1 & matte 2 som innebærer kalkulus og vektorkalkulus (dette bygger på R2-pensumet og krever vel R2 så vidt jeg vet)."

Tror det kun er siving-kjemi. De som går bachelor kan velge mellom matte 1 og "Brukerkurs i matematikk A". Ved UiO så har man tilsvarende "MAT1050 – Matematikk for anvendelser 1". Tenker det er slik på Ås også. Veldig overkommelig matte! Hvordan det blir lengre opp og inne på masteren vet jeg ikke. På NTNU skal du også ha noe statistikk; "Du har to alternative matematikk-emner i hhv. første og andre semester, to alternative statistikk-emner tredje semester og to alternative fysikk-emner fjerde semester. Du vil også ha anledning til å velge matematikk 3 enten 3. eller 6. semester, avhengig av hva som passer inn i din studieplan. Matematikk 3 er valgbart."

Dog har jeg veldig liten peiling på dette. Anbefaler deg å sjekke ut studieplaner til de ulike institusjonene (eventuelt kun der du har tenkt deg).
Mads TSGJ

Takk for svar. Ja, god ide å rett og slett se på oppbyggningen til kursene.

Jeg tenker å starte på Ås. Det ser også ut til å være lettest på matten (kan jo endre seg innen jeg starter i 2020, så klart..).

Hvorfor er det så store forskjeller fra sted til sted? Ntnu er jo ekstremt i forhold til Ås, og uio for den saks skyld..
Markus
Fermat
Fermat
Innlegg: 767
Registrert: 20/09-2016 13:48
Sted: NTNU

Mads TSGJ skrev:Takk for svar. Ja, god ide å rett og slett se på oppbyggningen til kursene.

Jeg tenker å starte på Ås. Det ser også ut til å være lettest på matten (kan jo endre seg innen jeg starter i 2020, så klart..).

Hvorfor er det så store forskjeller fra sted til sted? Ntnu er jo ekstremt i forhold til Ås, og uio for den saks skyld..
Ekstremt var vel å ta i. Som kjemiker tror jeg du kommer til å ha mye glede av Matte 3 som er lineær algebra. Her blir du, litt satt på spissen, en mester i likningsystemer, og hvordan du kan utnytte de til mye rart. Kjemikere er til og med opptatt av så abstrakt matematikk som gruppeteori, særlig for å se på symmetrier i for eksempel molekyler. Man kommer vel også fort borti kvantemekanikk som kjemiker, og her er det jo en god del matematikk også.
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Markus skrev:
Mads TSGJ skrev:Takk for svar. Ja, god ide å rett og slett se på oppbyggningen til kursene.
Jeg tenker å starte på Ås. Det ser også ut til å være lettest på matten (kan jo endre seg innen jeg starter i 2020, så klart..).
Hvorfor er det så store forskjeller fra sted til sted? Ntnu er jo ekstremt i forhold til Ås, og uio for den saks skyld..
Ekstremt var vel å ta i. Som kjemiker tror jeg du kommer til å ha mye glede av Matte 3 som er lineær algebra. Her blir du, litt satt på spissen, en mester i likningsystemer, og hvordan du kan utnytte de til mye rart. Kjemikere er til og med opptatt av så abstrakt matematikk som gruppeteori, særlig for å se på symmetrier i for eksempel molekyler. Man kommer vel også fort borti kvantemekanikk som kjemiker, og her er det jo en god del matematikk også.
absolutt enig her, samt differensiallikninger i kinetikk.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Mads TSGJ

Ser ut som om sommerferien går med til litt R2 gitt :)
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Mads TSGJ skrev:Ser ut som om sommerferien går med til litt R2 gitt :)
Bra, gjør det. Sjølsagt avhenger der i hvilken gren av kjemien du etterhvert spesialiseres i.
Jeg har jobbet med NMR/MR/MRI/MR-fysikk på både master og PhD-nivå. Er kjemiker.
Generelt får du kvantemekanikk i kvantekjemi innen både fysikalsk og teoretiske kjemi.
NMR kan beskrives både klassisk og kvantemekanisk.
Videre i NMR støter man borti f eks rotasjonsmatriser og dermed lineær algebra.
I MRI og diffusjons-NMR evt gradient NMR/MR dukker også tensorer opp. (Og tensor analyse
er ikke direkte trivielt i matematikk).
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Kjemikern
Guru
Guru
Innlegg: 1167
Registrert: 22/10-2015 22:51
Sted: Oslo

Du må ha R2 for å studere kjemi ved UiO
Gjest

Mads TSGJ skrev:Takk for svar. Ja, god ide å rett og slett se på oppbyggningen til kursene.

Jeg tenker å starte på Ås. Det ser også ut til å være lettest på matten (kan jo endre seg innen jeg starter i 2020, så klart..).

Hvorfor er det så store forskjeller fra sted til sted? Ntnu er jo ekstremt i forhold til Ås, og uio for den saks skyld..
Hva mener du med at NTNU er ekstremt i forhold til Ås?

Forøvrig mener jeg (som har gått både i trondheim og ås) at Ås er et meget godt valg! (dog ikke gått kjemi, men har jo hatt flere av fagene). Min erfaring fra de forskjellige stedene; ved Ås så er det mye lettere å komme i kontakt med foreleserne (ikke så rart når det er mye mindre klasser, og mindre studenter per ansatt, har dog ikke hatt så mye behov for det ved ntnu heller, da), følte (så dette er kun empiri, har ikke forsket på hva som er best), at undervisningen var bedre, lærte i hvert fall mye mer... og øvingene hang mye mer sammen med det som ble forelest. Ved NTNU så føler jeg nesten at det er meningen at man skal koke, så ikke så overrasket over den store kokekulturen (matte2 og 3 har hittil god sammenheng øvinger og undervisning, heldigvis). Pluss at Ås er jo det fineste campuset ;)
(dette her ble kanskje mye mer et utløp for min frustrasjon enn noe nyttig for deg, menmen)
forrige_innlegg

Men ja, uansett ikke dumt å holde mattekunnskapene ved like i sommer! Kommer alltids med.
Svar