Matte3 eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
kovalevskaya_

Hei!
Driver å forbereder meg til matte3 eksamen, og begynner å føle at jeg har grei kontroll...
Men! Lurer litt på noe som jeg håper litt mer erfarne (matte-)eksamenstakere kanskje kan svare meg på.

Det opplyses "OBS: Det er en del endringer i differensialligninger som ikke dekkes av gamle eksamensoppgaver (spesielt fasediagram og inhomogene ligninger). Ellers er indreprodukt mellom funksjoner, indreprodukt/skalarprodukt mellom komplekse vektorer og kompleks lineær algebra nytt. Gamle eksamensoppgaver dekker altså ikke disse temaene. Pass på at du gjør relevante oppgaver fra øvingsopplegget, spesielt angående disse nye temaene! Vi anbefaler selvfølgelig at du fokuserer på øvingsopplegget – som inneholder de mest relevante oppgavene dette semesteret. Merk at det kan være feil i listen over oppgaver som ikke dekkes av pensum!"

Har gått gjennom øvingsopplegget på nytt som repetisjon, og føler det gikk ganske greit. Vet ikke helt hvordan jeg skal lese denne 'advarselen', blir det dumt å gjøre gamle eksamensoppgaver? Eller er nok greit å gjøre de, men unngå de som ikke er relevant til årets pensum (for mengdetrening er jo alltids greit?)

Oppgaver jeg er mest redd for å brenne meg på er bevisoppgaver ("vis at"), eller ja, oppgaver som ikke føler en standard oppskrift. Og er jo kanskje litt vanskelig å forutsi hvilke av de som kommer, men er jo kanskje ikke helt hensiktsmessig å drive å repetere beviser jeg har gjort i øvingsopplegget? Heller fokusere på de delene av pensum jeg føler meg usikker på (diffligninger og lineærtransformasjoner)... og også teknikker for å bevise?

På forhånd, takk for svar. :D
Gjest

Gjør alle eksamensoppgaver som er relevante for årets pensum. Gå gjennom hele øvingsopplegget og bruk spesielt mye tid på de oppgavene som er nytt i årets pensum. Suppler med mengdetrening på de områdene du føler du har minst kontroll på.
Svar