Sokkeproblem (sannsynlighet)

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Snoopy
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 12/02-2006 00:34

En skuff inneholder syv sorte, åtte blå, og ni grønne sokker. To sokker hentes frem i mørket.

Sannsyligheten er ifølge boken min ((7 2) + (8 2) + (9 2)) / (24 2), der (7 2) eksempelvis er 7*6/2/1.

Men jeg skjønner rett og slett ikke at dette ikke er (7*6 + 8*7 + 9*8)/(24*23) jeg!

Jeg er helt grusom på sannsynlighetsregning, men skal gjøre mitt beste for å bestå eksamen...
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru
Innlegg: 1685
Registrert: 03/10-2005 12:09

Ditt svar er det samme som fasitsvaret! Deler du teller og nevner i ditt svar med 2, får du fasitsvaret. Grunnen til denne forskjellen, er at i fasitsvaret telles antall ikke-ordnede sokkepar mens i ditt svar telles antall ordnede sokkepar.
Snoopy
Noether
Noether
Innlegg: 34
Registrert: 12/02-2006 00:34

Heh, det har du jammen rett i, at svaret blir likt.

Og jeg skjønner nå hvorfor korrekt fremgangsmåte er (7 2) osv også. Det spiller jo ingen rolle hvilken sokk som kommer først.

Herregud, dette faget sliter jeg med.
Svar