Derivasjon

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
LABGM
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 14
Registrert: 17/07-2019 21:52

f(x)= 5+x^2 - x/(x^3+x)

Vi skal finne den deriverte: f`(x) av den.

Jeg har prøvd meg 1000 ganger men får alltid feil. kan noen hjelpe meg :) med å løse den. slik at jeg ser hvor jeg gjør feil.
Gjestttttttttt

[tex]5+x^2[/tex] antar at jeg at du klarer. Bruk formel [tex](\frac{u}{v})' = \frac{u'*v-u*v'}{v^2}[/tex] for [tex]-\frac{x}{x^3+x}[/tex]

Hvor u = x og v = [tex]x^3+x[/tex]. Dersom du ennå sliter kan du bruke symbolab.com for detaljert fremgangsmåte for oppgaver som derivasjon, integrasjon osv.
josi

Gjestttttttttt skrev:[tex]5+x^2[/tex] antar at jeg at du klarer. Bruk formel [tex](\frac{u}{v})' = \frac{u'*v-u*v'}{v^2}[/tex] for [tex]-\frac{x}{x^3+x}[/tex]

Hvor u = x og v = [tex]x^3+x[/tex]. Dersom du ennå sliter kan du bruke symbolab.com for detaljert fremgangsmåte for oppgaver som derivasjon, integrasjon osv.
Siden brøken -x/(x^3+x) kan forkortes til -1/(x^2+1), tipper jeg at det opprinnelige uttrykket er (5+x^2 -x)/(x^3+x) og ikke 5+x^2 -x/(x^3+x).
Svar