Kildebruk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Kriz
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 1
Registrert: 30/09-2019 22:02

Hei!
Jeg holder på med en oppgave om sekstentallsystemet og vil bruke matematikk.net som kilde.
Spørsmålet mitt er da om matematikk.net er en troverdig kilde?
Gjest

Kort svar: nei

Litt lengre svar: Forumet er på nivå med vg sitt kommentarfelt eller kvinneguiden. Wikien er på nivå litt under wikipedia. Begge disse egner seg ikke til universitetsnivå selv om wikipedia unntaksvis kan brukes som kilde i blant bør det unngås (Bruk heller sekundærkildene som er oppgitt).

Uten at jeg selv er ekspert på kildebruk så kan jeg si at det kommer an på nivået du skriver. Hvis du skriver på et universitetsnivå så vil det mest sannsynlig ikke være en god kilde, spesielt om du tenker på å referere til forumet. På forumet kan hvilken som helst raring poste alle sine skrullete meninger. Om du heller tenkte å referere til faktasidene er det ikke oppgitt forfatter eller kilder til informasjon som kan sette spørsmål ved kvaliteten på innholdet. Du vet dermed ikke hvor kilden har hentet sine tanker om kildematerialet. Informasjonen som fremkommer er heller ikke kontroversiell og det er ikke noen grunn til at man ikke skal oppgi forfatter på faktasidene. Men, når det er sagt, er det også viktig hvilken informasjon du ønsker å referere til. Det er mye informasjon man kan skrive uten å i det hele tatt trenge en referanse. Denne type informasjon er det du anser som allmennkunnskap og f.eks. at vi bruker 10-tallsystemet er noe jeg ikke tror trenger en kilde. Om du derimot ønsker å referere til et utsagn om at "16-tallsystemet er bedre enn 10-tallsystemet pga bla bla bla..." så er det viktig å sette spørsmål ved avsenderens motiv, objektivitet og kompetanse. Dette har du ikke mulighet til på matematikk.net.

Tilslutt er det jo den store ironien med at jeg selv er anonym så hvis du ønsker litt bedre informasjon om emnet så kan du lese her: https://snl.no/kildekritikk

Håper det hjalp.
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck
Innlegg: 826
Registrert: 09/02-2015 23:28
Sted: Oslo

Det kommer helt an på hvordan du bruker og refererer til siden. Bare å skrive "kilde: matematikk.net" er ikke tilstrekkelig. Når det er sagt, er denne siden et stort nettverk av brukere, hvor flere har universitetsgrader i matematikk og/eller jobber som matematikklærere i skolen. Å bruke matematikk.net for å komme i kontakt med en ekspert, og så referere til denne kontaktpersonen i oppgaven din vil være noe helt annet.
Svar