TFY4125 fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
bhji

Noen som har hatt dette emnet ved NTNU? Ser etter et litt "lettere" (skjønner at det ikke er lett) fag ved NTNU. Går deltid, så kan velge å vrake litt i hva jeg tar når. Har skumlest noen eksamener og virker som om emnet har veldig mye til felles med fysikk 2 fra vgs. I tillegg er eksamen multiple choice. Kan dette være en mulighet? Har også fått foreslått statistikk, men syntes det så verre ut. Setter pris på andre forslag også - går indøk maskin. Sett på en del av økonomifaga, men så ut som de hadde mye gruppearbeid, noe som er vanskelig fordi jeg reiser mye.

En annen ting: Karaktermessig, lønner det seg å ta de tyngste emnene nå og heller vente med de som regnes som litt enklere til jeg studerer fulltid? Dvs satse på å stå i de tyngste - hvor karakterene kanskje uansett ikke blir så gode, og vente med de andre faga hvor jeg sannsynligvis vil få bedre karakterer dersom jeg går fulltid?
Nebuchadnezzar
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 5648
Registrert: 24/05-2009 14:16
Sted: NTNU

EDIT: Så det var snakk om fysikk og ikke mekanisk fysikk som jeg først trodde. Merk at mutliple choice eksamen i regnetunge fag er helvette. Om du har 50 delspørsmål får du i underkant av 5 minutter til å løse oppgaven via regning for å sjekke hvilke svar som er riktig. Dette gjennspeiles jo i strykprosenten til faget, merk at denne ikke tar med konten. Virker som eksamen i fjor var enkel da. Men merk og at grunnen til at mange får A i faget er blant annet fordi nanoteknologi tar faget, som er en gjeng svært dyktige studenter.

Bilde

Hvorfor ikke ta brukerkurset i fysikk? Mye enklere.

Kanskje det enkleste er å bruke sommeren om du har tid. Dersom du taktisk konter kan du i utgangspunktet få 3 eksamensperioder i året for å fordele arbeidsmengden og dermed få bedre karakterer. Kjenner noen som tok 6 eksamener og taktisk kontet 2 hvert semester. Men merk at da brenner du ett av de tre forsøkene du har på å stå i emnet (selv om du får innvilget ett 4 forsøk om du spør).
"Å vite hva man ikke vet er og en slags allvitenhet" - Piet Hein
https://s.ntnu.no/Integralkokeboken
Lektor - Matematikk, Fysikk og Informatikk
Prikk

Går indøk data, 3. året, så hadde dette faget i vår. Det er et fag som krever mengdetrening, men det overkommelig. Har du hatt fysikk 2, blir nok de første ukene litt repetisjon. Siden du sier at du reiser mye, så burde det nevnes at TFY4125 innebærer en rapport som skrives i grupper. Da jobber man sammen på lab 4 timer i uken(annenhver uke), utfører forsøk og skriver en endelig rapport. Denne rapporten teller 10% av totalkarakteren i emnet. Hvis det ikke er så gunstig for deg, så ville jeg nok heller valgt matte 2, 3(TMA4115), eller 4. Det er fag du kan lese deg opp til selv, så lenge du følger "forelesningsplanen" og læringsmålene. Ligger en haug av ressurser ute på nett.
Svar