Fysikk

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest1245

Hei :)

Sitter med repetisjon av temaet fysikk og mekanikk ifbm med oppstart av studie. Står litt fast på den ene her. Klarer ikke å komme helt i mål. Håper noen kan hjelpe meg.

En 50 cm x 30 cm x 20 cm kloss som veier 150 N skal flyttes med en konstant
hastighet på 0.8 m/s opp et 20 graders skråplan med en friksjonskoeffisient på 0.27.

(a) Bestem kraften F som kreves i horisontal retning.
(b) Bestem den prosentvise kraftreduksjonen dersom det ligger en 0.4 mm tykk
oljefilm mellom klossen og skråplanet. Oljen har en dynamisk viskositet
på 0.012 Pa·s

Svaret skal være 105.5N, og 48%, men jeg får bare feil.
fysikkgjest

a) Benytt likningen v= v+ at , løs mhp akselerasjonen

Deretter F=ma
Gjest1245

fysikkgjest skrev:a) Benytt likningen v= v+ at , løs mhp akselerasjonen

Deretter F=ma
Kan man bruke denne når V er konstant dermed a = 0?
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Er du sikker på at du har gjengitt oppgaven helt og holdent riktig? En kloss veier ikke 150 N.
Hvis G(kloss) = m(kloss)*g = 150 N, så er masse(kloss) ca 15 kg. I så fall er massetettheten til klossen ca 0,5 g/cm^3. Dvs at den flyter i vann.

Dersom oppgaven sier at massen til klossen er 150 kg, får jeg kraften i horisontal retning for å holde klossen i ro til å være 122 N
Gjest1245

Kristian Saug skrev:Hei,

Er du sikker på at du har gjengitt oppgaven helt og holdent riktig? En kloss veier ikke 150 N.
Hvis G(kloss) = m(kloss)*g = 150 N, så er masse(kloss) ca 15 kg. I så fall er massetettheten til klossen ca 0,5 g/cm^3. Dvs at den flyter i vann.

Dersom oppgaven sier at massen til klossen er 150 kg, får jeg kraften i horisontal retning for å holde klossen i ro til å være 122 N

Hei :)

Ja, reagerte på det selv. Har prøvd å regne med masse 15 kg også, men lander ikke på samme svar som fasiten. Vekt er oppgitt som 150N.
lm20

Når vekten er oppgitt som 150 N, kan du droppe å regne med g i utregningen. Evnt dele 150N/g (9.81), for å finne massen.
Svar