skalautbytte

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
boms
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 13/03-2020 12:24

En produktfunksjon har formen y = 4v0,25, der y er produksjon og v er en innsatsfaktor. Hvilket skalautbytte har denne produktfunksjonen? Forklar.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Forklar litt selv hva du har tenkt/prøvd. Det virker som latskap å bare copy/paste en oppgave og vente.
Bilde
boms
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 13/03-2020 12:24

Vil ikke si det er latskap da jeg har prøvd å finne det ut ved hjelp av læreboken. For å finne ut om funksjonen har konstant, avtakende eller stigende skalautbytte, anvendes teoremet om homogene produksjonsfunksjoner. Jeg leter etter denne produksjonsfunksjonen i læreboken, men det står ikke noe om det. Meningen var ikke å få en fiks ferdig løsning, men tips for hvordan denne oppgaven løses. Takk
boms
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 18
Registrert: 13/03-2020 12:24

Har jeg gjort riktig om jeg har kommet frem til at funksjonen har avtakande skalautbytte?
Svar