Definisjoner, konvergens, korresponderende tall

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Nash

Konvergens er visstnok definert slik;

Tallfølgen {an} konvergerer mot tallet L dersom det for ethvert reelt tall ϵ>0, finnes et korresponderende naturlig tall N slik at |an−L|<ϵ for alle n≥N

Er det noen her med litt mer tallteorikunnskap enn hva jeg besitter som kunne forklart og helst definert uttrykket "et korresponderende tall"? Her snakker de om det korresponderende naturlige tallet til et reelt tall ϵ - og selv om jeg forstår hva som menes med det rent praktisk (det må finnes en epsilon, men velger man n høy nok så vil differansen an - L være mindre enn epsilon ikke sant) så sliter jeg med å finne en stringent definisjon her, slik at jeg kan forklare dette videre.


Anyone? =)
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Ja, du har skjønt essensen i det.

Gitt den definisjonen du siterte, så kan du godt bare fjerne ordet "korresponderende", eller erstatte det med "tilhørende". Det er ikke noen dyp matematisk mening bak det.
Bilde
Nash

Takker for svar, mistenkte at det var noe slik ja, når google ikke finner en definisjon så er det vel heller ingen. Er litt rart dog vil jeg påstå, da jeg ser begrepet brukt flere plasser enn her - litt som "samsvarende" i geometri, men der er ordet klart definert.
Svar