kontinuerlig funksjon?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
00990

Hei.

kan noen hjelpe med denne oppg "forklar at følgende funksjon dermed er kontinuerlig for alle x element i R.

Funksjon med delt forskrift:
g(X) = { sin x/x , x ulik fra 0
1 , x = 0

{ skal stå foran begge, men fikk i det til her.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Vis at grenseverdien fra høyre og venstre side går mot samme verdi som er satt inn (altså 1).

Vis gjerne litt hva du har tenkt prøvd også hvis du står fast og trenger mer hjelp. Å bare copy/paste oppgaver er ikke så givende i det lange løp.
Bilde
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Hei,

Kan også bruke L'Hopital.

Tex-editor virker ikke, så da blir det slik:

f(x) = sin(x) / x

setter

g(x) = sin(x) og
h(x) = x

j(x) = g'(x) / h'(x) = cos(x) / 1 = cos(x)

j(0) = cos(0) = 1

Dermed bevist.


Se vedlegg for visualisering.
Vedlegg
Kontinuitet.odt
(50.93 kiB) Lastet ned 291 ganger
00990

Riktig. Jeg er med på l`hopitals regel :D og forstår at grenseverdien går mot 1.

Eneste jeg lurer på er hvordan jeg vet at funksjonen er kontinuerlig for alle x € R?
Er det en måte å se at den vil være kontinuerlig ?
Kristian Saug
Abel
Abel
Innlegg: 637
Registrert: 11/11-2019 18:23

Ja,

Telleren, sin(x) er en kontinuerlig funksjon for alle x element i R (beklager, med Tex-editor fungerer ikke)
Likeså er nevneren, x.

Eneste "problemet" er når x = 0, for da får funksjonuttrykket en udefinert verdi.

Men siden det er en delt funksjon, der det oppgis at f(x) = 1 for x = 0, må det være en kontinuerlig funksjon for alle x element i R. Siden L'Hopitals regel også viser at f(x) går mot 1 når x går mot 0.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Siden $f(x) = \frac{\sin x}{x}$ er en komposisjon av to kontinuerlige funksjoner, så er $f$ også kontinuerlig, så lenge $x \neq 0$.
Bilde
Svar