Epsilon delta

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
UnicornSpaceship
Noether
Noether
Innlegg: 30
Registrert: 23/10-2018 13:06

Heisann,
Jeg sliter litt med en oppgave der jeg skal bruke definisjonen av epsilon delta for å vise at dersom g er kontinuerlig i a og g(a) ikke er lik 0, så er 1/g(x) kontinuerlig i a. Under ser du forsøket mitt på dette, og jeg lurer egentlig bare på om det ser greit ut, eller om det inneholder en eller flere logiske brister (noe jeg mistenker sterkt). I så fall hadde det vært flott om du kunne gi meg et vink i riktig retning. På forhånd takk! :D
Vedlegg
Epsilon delta bevis 1 over g.PNG
Epsilon delta bevis 1 over g.PNG (22.22 kiB) Vist 5006 ganger
Gustav
Tyrann
Tyrann
Innlegg: 4558
Registrert: 12/12-2008 12:44

Ser ikke helt hvordan du får de første likhetene dine.

Jeg ville startet slik: Velg først en $\delta_1$ slik at $g(x)\neq 0$ for alle $x \in (a-\delta_1,a+\delta_1)$ (En slik $\delta_1$ eksisterer siden $g(x)$ er kontinuerlig i $x=a$; velg f.eks. $\epsilon<|g(a)|$). La $m=\min_{x\in (a-\delta_1,a+\delta_1)}(|g(x)g(a)|)$. Nå kan du bruke kontinuiteten til $g(x)$ i $x=a$: Det fins en $\delta<\delta_1$, slik at $|g(x)-g(a)|<m\epsilon$ for alle $|x-a|<\delta$.

Edit:

Dermed blir $|\frac{1}{g(x)}-\frac{1}{g(a)}|=|\frac{g(x)-g(a)}{g(x)g(a)}|<\frac{m\epsilon}{|g(x)g(a)|}\le \epsilon$ for alle x slik at $|x-a|<\delta$.
Svar