Studietips

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
hildur
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 20/02-2006 22:15

Hei.

Leser Bachelor i informatikk, og må lære meg diskret matematikk. Og det er ingen dans på roser. Boken: Rosen, Kenneth H: Discrete Mathematics and its applications, Fifth edition gir meg absolutt ingenting.

Er det noen som har et tips eller to og gjerne gode råd om hvordan jeg skal gå fram...og finns det god litteratur på norsk?
Gjest

hildur skrev:Hei.

Leser Bachelor i informatikk, og må lære meg diskret matematikk. Og det er ingen dans på roser. Boken: Rosen, Kenneth H: Discrete Mathematics and its applications, Fifth edition gir meg absolutt ingenting.

Er det noen som har et tips eller to og gjerne gode råd om hvordan jeg skal gå fram...og finns det god litteratur på norsk?
Egentlig ikke. Sliter med det samme drittfaget selv. Har en bok på 1 tonn med uforståelig engelsk;b (Discrete and combinatorial mathematics, Grimaldi, fifth edition" :( Har ikke oppsporet noen god litteratur bortsett fra 2 mattekompendiumer som bruttern hadde på HiST :(
ingentingg
Weierstrass
Weierstrass
Innlegg: 451
Registrert: 25/08-2005 17:49

Hvis det er de algebraiske emnene innen diskrete matematikk du sliter med, kan eg anbefale deg å sjekke ut ei ren algebra bok på biblioteket. F.eks

Lindsay N Childs. A concrete introduction to higher algebra.

Ellers er det jo å rekne oppgaver, spesielt eldre eksamensoppgaver.
camillat

Hei!

Er på utveksling ved Lunds Universitet, og sliter med statistikken. Var nedom bokhandelen og så på hjelpebøker, da jeg tar statistikken i Norge, men har problemer med boka. De hadde masse svenske matematiske bøker! Mange av dem også veldig grunnleggende og snille...

Sjekk ut http://www.studentlitteratur.se som er et forlag som universitetene utgir gjennom (litt som kunnskapsforlaget).

Bøker kan ofte kjøpes på http://www.bokus.se

Jeg finner i hvert fall i statistikken at uttrykkene i min norske og svenske bok er så nære hverandre at jeg ikke har noen problemer med umiddelbar overføring...

Er noe å tenke på i hvert fall...

Camilla
hildur
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 2
Registrert: 20/02-2006 22:15

Takk for alle tips.
Dessverre er ikke gamle eksamensoppgaver løsningen. Må holde med camillat om at svenskene har mye bra litteratur på SVENSK, da jeg har lest lest i Sverige, og der mesteparten av fagstoffet var på svensk.(god svensk).
Svar