Vektorregning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Gjest

Hei, jeg har vektoren u = [12,5] og vektor v = [1,8]. Kan noen hjelpe meg med:

"skriv ned en dekomponering av vektor v i forhold til retningene paralell med og vinkelrett på vektor u. Hvor lang er normalkomponenten (ortogonalkomponenten) til vektor v på vektor u?"

fasit sier: vektor v=[48/13,20/13]+[-35/13,84/13], normalkomponentens lengde er 7.
Mattebruker

Gitt [tex]\overrightarrow{u}[/tex] = [ 5 , 12 ] [tex]\rightarrow[/tex] tverrvektor [tex]\overrightarrow{u}_{n}[/tex]( vektor vinkelrett [tex]\overrightarrow{u}[/tex] ) = [ 12 , - 5 ] ( kontroll: [tex]\overrightarrow{u}[/tex][tex]\cdot[/tex][tex]\overrightarrow{u}_{n}[/tex] = 0 )

Bestem så s og t slik at

s[tex]\cdot[/tex][tex]\overrightarrow{u}[/tex] + t [tex]\cdot[/tex][tex]\overrightarrow{u}_{n}[/tex] = [ 1 , 8 ]

Her får vi eit likn.sett i s og t som vi kan løyse i CAS.
Larsetan
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 5
Registrert: 22/03-2019 20:12

Hei, ikke helt sikkert hva du mener med s og t, men tok ett bilde av det jeg kom frem til. Lengden aner jeg ikke hva jeg gjorde, prøvde og feilet bare til jeg fikk rett svar. Kan noen forklare hva jeg har gjort her, for jeg skjønner egentilig ingenting av dette, da boken viser veldig få eksempler. Og er vektorproseksjon (v*e)e det samme som vekter v paralellt med u, som jeg har skrevet i oppgave c?
1.7.6.jpg
1.7.6.jpg (2.17 MiB) Vist 1857 ganger
josi

Larsetan skrev:Hei, ikke helt sikkert hva du mener med s og t, men tok ett bilde av det jeg kom frem til. Lengden aner jeg ikke hva jeg gjorde, prøvde og feilet bare til jeg fikk rett svar. Kan noen forklare hva jeg har gjort her, for jeg skjønner egentilig ingenting av dette, da boken viser veldig få eksempler. Og er vektorproseksjon (v*e)e det samme som vekter v paralellt med u, som jeg har skrevet i oppgave c?
1.7.6.jpg
Se vedlagt tegning.

(1)$\,\,\,\vec v = \vec v_{||u} + \vec v_{\perp u},\,\,\, \vec u\cdot\vec v = |\vec u| * |\vec v| * cos( \alpha)$
$\vec e_u$ er enhetsvektoren til $\vec u$, vektoren med lengde 1 langs $\vec u = \frac {\vec u}{|\vec u|}$
$ OA = OB * cos(\alpha) = |\vec v_{||u}| = \vec e_u\cdot\vec v = |\vec e_u| * |\vec v| * cos(\alpha)$
$\vec{OA} = (\vec e_u\cdot\vec v) * \vec e_u$ er vektorprojeksjonen av OB på OC.
$|\vec{OA}|$ er skalarprojeksjonen av OB på OC.

Fra (1) får vi

$\vec v_{\perp u} = \vec v - \vec v_{||u}$

$ AB = OB * cos(\beta) = |\vec v| * cos(\beta) = |\vec v_{\perp u}|$

$\vec v\cdot\vec v_{\perp u} = |\vec v| * |\vec v_{\perp u}| * cos(\beta) = {|\vec v_{\perp u}|}^2$
jos
Galois
Galois
Innlegg: 562
Registrert: 04/06-2019 12:01

håper tegningen kan tydes!
håper tegningen kan tydes!
IMG_1050.JPG (40.16 kiB) Vist 1765 ganger
josi skrev:
Larsetan skrev:Hei, ikke helt sikkert hva du mener med s og t, men tok ett bilde av det jeg kom frem til. Lengden aner jeg ikke hva jeg gjorde, prøvde og feilet bare til jeg fikk rett svar. Kan noen forklare hva jeg har gjort her, for jeg skjønner egentilig ingenting av dette, da boken viser veldig få eksempler. Og er vektorproseksjon (v*e)e det samme som vekter v paralellt med u, som jeg har skrevet i oppgave c?
Vedlegget 1.7.6.jpg er ikke lenger tilgjengelig.
Se vedlagt tegning.
håper tegningen kan tydes!
håper tegningen kan tydes!
IMG_1050.JPG (40.16 kiB) Vist 1765 ganger
(1)$\,\,\,\vec v = \vec v_{||u} + \vec v_{\perp u},\,\,\, \vec u\cdot\vec v = |\vec u| * |\vec v| * cos( \alpha)$
$\vec e_u$ er enhetsvektoren til $\vec u$, vektoren med lengde 1 langs $\vec u = \frac {\vec u}{|\vec u|}$
$ OA = OB * cos(\alpha) = |\vec v_{||u}| = \vec e_u\cdot\vec v = |\vec e_u| * |\vec v| * cos(\alpha)$
$\vec{OA} = (\vec e_u\cdot\vec v) * \vec e_u$ er vektorprojeksjonen av OB på OC.
$|\vec{OA}|$ er skalarprojeksjonen av OB på OC.

Fra (1) får vi

$\vec v_{\perp u} = \vec v - \vec v_{||u}$

$ AB = OB * cos(\beta) = |\vec v| * cos(\beta) = |\vec v_{\perp u}|$

$\vec v\cdot\vec v_{\perp u} = |\vec v| * |\vec v_{\perp u}| * cos(\beta) = {|\vec v_{\perp u}|}^2$
Svar