Studere matematikk - Selvstudium

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Matte5893

Heisann

Jeg er veldig interessert i matematikk og drømmer om at jeg en dag kan studere det. Jeg har noen helsemessige utfordringer som gjør at det ikke er mulig for meg å møte opp mer enn 1-2(kanskje 3) ganger i uken på forelesninger.

Jeg har dog ingen problemer med arbeidsmoralen eller evnen til å forstå matematikk, og er innstilt på å jobbe hardt hver dag.

Hvor realistisk er det at jeg kan klare dette?

Takk for svar.

Mvh Ivrig Matteentusiast
Matte5893

Kan forøvrig legge til at jeg er flink, og vant med til å sette meg inn i ting selv. Jeg er også kompetent på å bruke nettressurser på både engelsk og norsk.

Jeg kan også bruke litt lengre tid på utdannelsen hvis det er nødvendig.
Aleks855
Rasch
Rasch
Innlegg: 6855
Registrert: 19/03-2011 15:19
Sted: Trondheim
Kontakt:

Hvor realistisk er det at jeg kan klare dette?
Veldig realistisk.

Matematikk er i stor grad et selvstudium. Forelesninger er fint, men det er godt inneforstått at pensum alltid er langt større enn det som kan gjennomgås av foreleser uansett, så alle ender opp med å måtte studere mesteparten på egen hånd.

Innstillingen din til å bruke nettressurser, både på norsk og engelsk, er også en enorm fordel. Boka forklarer et konsept på én måte, men det er alltid best å få ting forklart på flere forskjellige måter for å maksimere sannsynligheten for at man finner den som passer best og gjør at det sitter.
Bilde
Hege Baggethun2020
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 13/06-2020 23:21

Matte5893 skrev:Heisann

Jeg er veldig interessert i matematikk og drømmer om at jeg en dag kan studere det. Jeg har noen helsemessige utfordringer som gjør at det ikke er mulig for meg å møte opp mer enn 1-2(kanskje 3) ganger i uken på forelesninger.

Jeg har dog ingen problemer med arbeidsmoralen eller evnen til å forstå matematikk, og er innstilt på å jobbe hardt hver dag.

Hvor realistisk er det at jeg kan klare dette?

Takk for svar.

Mvh Ivrig Matteentusiast
Hei,

jeg tror motivasjon og disiplin er det viktigste du trenger for å lykkes, og det får jeg virkelig inntrykk av at du har masse av!

Det finnes også gode muligheter for å studere online ved ulike universiteter, kanskje en ide å sjekke det ut etterhvert? Tror også at mange universiteter vil strekke seg langt for å tilrettelegge for deg dersom du vil melde deg opp som f.eks enkeltemnestudent i noen fag eller bestemmer deg for at du vil ta steget fullt ut og bli heltidsstudent i matematikk. Det finnes mange muligheter på tross av helseutfordringer :)

Masse lykke til!

Hilsen Hege.
[tex]\sum_{y<n\leq x}a(n)f(n) = A(x)f(x)-A(y)f(y)-\int_{y}^{x}A(t)f'(t)dt[/tex]
Svar