Permutation as a product of disjoint cycles

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Homer_jay

(3, 10, 4, 7, 8, 5, 1, 6, 2, 9) er permutasjonen.

Vi skal skrive dette som disjointe cycles og bestemme om permutasjonen er odde eller lik. Jeg skrev følgende:

(1, 3, 4, 7) (2, 10, 9) (5, 8, 6).

Og at siden vi har odde antall transposisjoner, så har vi en odde permutasjon.

RIktig eller ikke?
Gjest

De to du har skrevet opp er helt forskjellige. Se hvor de sender ting, f.eks tar den første 3 til 10 og den andre tar 3 til 4. Hvis de sender alle tall samme sted er de like.
Homer_jay

Gjest skrev:De to du har skrevet opp er helt forskjellige. Se hvor de sender ting, f.eks tar den første 3 til 10 og den andre tar 3 til 4. Hvis de sender alle tall samme sted er de like.
Jeg glemte å skrive hele oppsettet.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
3, 10, 4, 7, 8, 5, 1, 6, 2, 9

Forandrer det på noe. Hele uttrykket er i en parantes, altså en permutasjon.
Hege Baggethun2020
Noether
Noether
Innlegg: 37
Registrert: 13/06-2020 23:21

Homer_jay skrev:(3, 10, 4, 7, 8, 5, 1, 6, 2, 9) er permutasjonen.

Vi skal skrive dette som disjointe cycles og bestemme om permutasjonen er odde eller lik. Jeg skrev følgende:

(1, 3, 4, 7) (2, 10, 9) (5, 8, 6).

Og at siden vi har odde antall transposisjoner, så har vi en odde permutasjon.

RIktig eller ikke?
Heisann,

det er helt korrekt (ihht oppsettet av permutasjonene du har gitt i svaret til "gjest").

Hilsen Hege.
[tex]\sum_{y<n\leq x}a(n)f(n) = A(x)f(x)-A(y)f(y)-\int_{y}^{x}A(t)f'(t)dt[/tex]
Homer_jay

Hege Baggethun2020 skrev:
Homer_jay skrev:(3, 10, 4, 7, 8, 5, 1, 6, 2, 9) er permutasjonen.

Vi skal skrive dette som disjointe cycles og bestemme om permutasjonen er odde eller lik. Jeg skrev følgende:

(1, 3, 4, 7) (2, 10, 9) (5, 8, 6).

Og at siden vi har odde antall transposisjoner, så har vi en odde permutasjon.

RIktig eller ikke?
Heisann,

det er helt korrekt (ihht oppsettet av permutasjonene du har gitt i svaret til "gjest").

Hilsen Hege.
Hei,

jeg var også av den oppfatning at det var korrekt. Siden ingen har rettet på det så langt, så antar jeg derfor det.
Svar