Matte 105, leksehjelp

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Oscar Brasø
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 15/09-2020 16:56

Du skal produsere saft som du skal selge til naboene. Begge typene du lager er lagd av eple og bringebær,
men de to har ulikt innhold av hver. Den saften du kaller bringebærsaft er laget med 1 kg bringebær per
liter og 500 g epler. Eplesaften er laget med 1.5 kg epler per liter og 200 g bringebær. Totalt har du 10
kg bringebær tilgjengelig og 30 kg epler. For bringebærsaften får du 45 kr literen mens for eplesaften får
du 20 kr per liter. Hvor mange liter bør du lage av hver av de to typene saft for å tjene mest mulig?

Veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre denne oppgaven, kan selvfølgelig sette inn x for epler, og y for bringebær, men fortsatt usikker hvordan jeg skal fortsette.
josi

Oscar Brasø skrev:Du skal produsere saft som du skal selge til naboene. Begge typene du lager er lagd av eple og bringebær,
men de to har ulikt innhold av hver. Den saften du kaller bringebærsaft er laget med 1 kg bringebær per
liter og 500 g epler. Eplesaften er laget med 1.5 kg epler per liter og 200 g bringebær. Totalt har du 10
kg bringebær tilgjengelig og 30 kg epler. For bringebærsaften får du 45 kr literen mens for eplesaften får
du 20 kr per liter. Hvor mange liter bør du lage av hver av de to typene saft for å tjene mest mulig?

Veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre denne oppgaven, kan selvfølgelig sette inn x for epler, og y for bringebær, men fortsatt usikker hvordan jeg skal fortsette.
Her vil antall kg bringebær til rådighet, 10kg, begrense hvor mange liter eplesaft,X, og bringebærsaft, Y som kan produseres:

$0.2kg/l*Xl +1kg/l*Yl \leq 10kg$

Antall kg epler, 30 kg, begrenser også hvor mange liter eplesaft og bringebærsaft som kan produseres:

$1.5kg/l*Xl + 0.5kg/l*Yl \leq 30kg$

Likningene for grenselinjene fås ved å erstatte likhetstegnene med likhets tegn. Krysningspunktet for disse linjene finnes ved å løse for X og Y. Dette punktet gir størst inntekt. Sett så inn disse verdiene for X og Y i inntektsformelen
$R = 20X + 45Y$
Svar